söndag 17 juli 2011

Varför tv-bolagen inte bryr sig mindre om Original Online Video

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/e7M-5Lr73mQ/:

Redaktörens anmärkning: Följande gäst post skrevs av Ashkan Karbasfrooshan, grundare och VD för WatchMojo .

Ökningen och spridningen av kabel ökade det totala kakan för tv, vilket nät med större företag, även om deras andel av kakan krympt.

Medan nätverket till kabel skift var evolutionära, är tv-to-web övergången revolutionär. Trots detta är TV: s traditionella medieföretag (TMCS) satsar på att webben är bara ett annat försäljningsställe som tillför nå och potentiella intäkter till sina tillgångar och kommer att växa sin verksamhet när dammet lägger sig.

Huruvida denna strategi lönar sig återstår att se. När allt gjort webben musikbranschen en mer effektiv, men den branschen krympte i termer av intäkter och vinst. I vilket fall, medan TMCS har flirtade med gjord för webbprogrammering (vad jag kallar "Premium innehåll"), de har alltid dragits tillbaka till gjord för TV och teater innehåll (vad jag kallar "super premium content") .

Till exempel investerade Viacom i Vice s VBS.tv redan 2007 , men sedan dess har de tillsammans investerat i Epix tillsammans med MGM och Lionsgate. Lionsgate själv investerat $ 21.400.000 i Break Media för 42% med en option att köpa resten för $ 58 miljoner. Om online video var lika fantastiskt som boosters säger, inte skulle Lionsgate hade redan utnyttjat sin option? Break Media har som faktiskt har utförts ganska bra och ristade en fin nisch för sig själv i herrarnas online video kategorin, men för TMCS, siffrorna är oväsentliga.

En möjlighet i videomaterial för Startups som förstår tyg av webben

Faktum är att den stora majoriteten av premium-innehåll skapats av nya medier startups. Misstaget vissa av dessa har gjort har varit att bygga en traditionell Media Company ovanpå Internet, något som är rent vansinne och ett recept för krossade egon och bortkastade miljoner. Mogen Underhållning brände till $ 40 miljoner och fick stöd av både VCS (Rho Ventures och Columbia Capital) och TMCS (Hearst Television och Time Warner). Höja $ 25-50M för att bygga en online-innehåll verksamhet är en dålig strategi, där de bättre du "execute" det värsta kommer du att bli.

Faktum är att även denna revolutionerande förändring utgör en möjlighet för vissa nystartade, alla vem som är överraskad av TMCS motvilja fokus på premium-innehåll är antingen vara vanföreställningar eller uppriktig: det finns absolut noll ekonomiska incitament eller motiv för TMCS att experimentera, än mindre investera kraftigt i premium-innehåll. Visserligen är detta en innovatör Dilemma som bäst, men det är en sak att fråga TMCS för tveka att sätta sina offline-programmering på nätet för att jaga småpengar, det är en annan att faktiskt undrar varför de inte investerar i göra-för-webbprogrammering som har noll befintliga franchise och dragkraft. Varför bry sig?

Sätt att uppmuntra dem, killar

Av alla de företag som har fått stöd eller investeras i premium-innehåll , har endast ett fåtal hade utgångar:

  • LX.tv förvärvades av NBC Universal och nu fungerar som deras innehåll skapande arm för taxi och lokala filialer i NY och LA;
  • Wallstrip köptes av CBS och främst stänga. Märk väl, hade CBS ingen Wallstrip affärer köpa (TheStreet skulle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar