Facebook har ansökt om ett varumärke på användning av "Facebook" på visitkort och mer nyfiket, "icke-magnetiskt kodade" ID-kort bland annat. Om beviljade varumärket skulle skydda använda ordet på Facebook i den angivna formaten och inte några faktiska uppfinning.
Så vad händer om Facebook bara vill hindra människor från att göra falska Facebook-visitkort? Tja, det verkar som detta varumärke skulle täcka det och en hel del mer däribland "visitkort och identitetskort tjänster design", "tryckning" och illavarslande "underlätta sociala och affärsmässiga nätverk genom tillhandahållande av uppgifter för användning på egen hand affärs-och id-kort. "
Det ser också gärna att varumärket skulle täcka QR-kod och NFC / RFID använder - vilket arbete genom magnetisk induktion, inte de tidigare nämnda magnetisk kodning - ungefär som Närvaro korten och photobooths som tillät dig att ladda upp och bilder tagg på F8 (se till vänster).
Det är lätt att föreställa sig någon slags mästare Facebook plan där facebook skulle ge användarna en billig fysisk ID som kunde läsas av smarta läsare och användas för olika praktiska syften. När vi frågade hade folk bekanta med Facebook saken ingen aning om huruvida detta var verkligen på gång. Det är också oklart hur ofta företag som Facebook varumärke något och sedan faktiskt inte dra fördel av varumärket.
Om Facebook var att utveckla någon form av fysisk ID-system, skulle det vara bra för marknadsföring och extremt praktisk, Föreställ dig att gå på konserter eller filmer, köpa biljetter via Facebook och att dra igenom en nyckelbricka ID-kort.
Så kommer Facebook att spela en större roll i hur vi hanterar i vår offline identitet i framtiden? Jo tanken är inte så långsökt - är ju Facebook redan mest dominerande identitet systemet på Internet.
Image via: gsharma
Facebook är världens största sociala nätverk med över 500 mil
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar