Redaktörens anmärkning: Gästen inlägget skrevs av Len Jordan, som är ett venture partner i Madrona Venture Group och innehar för närvarande styrelseposter på företag som Cedexis, MaxPoint Interactive, Zapd, Control4, DSIQ, Medio och Vinter!.
När jag investera i ett nytt bolag, skickar jag VD min vanliga e-post med råd om hur man arbetar med sin nya styrelse. Jag har tillbringat 24 år i programvaruindustrin, inklusive innehar operativ roller på tre nystartade mjukvaruföretag och säten ombord på 12 startup-så jag trodde min "Top 10" listan på skötsel och utfodring av styrelseledamöter kan vara till hjälp för att andra chefer och verkställande också.
Så, utan vidare, här är det:
1. Har en plan, och få hela företaget och styrelse att förstå och stödja det.
Ett företags affärsplan och strategi är kartan över vart vi är på väg. Planen nästan säkert kommer att förändras, men de bästa vd: ar hålla alla informerade om vart vi sagt att vi är på väg, där vi idag är på väg, och varför vi ändrade planer om vi gjorde det.
Planen bör inte vara så komplicerat. Alltför många affärsplaner använda multisyllabic adjektiv och adverb-planen ska vara enkel, även om produkterna är komplicerade. Kärnan i affärsplanen ska vara enkel nog för en sex år gammal för att läsa och förstå.
Vi bör komma överens om en plan som beskriver vårt mål kunden, företagets produkt, och konkurrens. Denna plan informerar produkt färdplan (inklusive tidslinjen och hyra krav, t.ex. hur många personer du behöver för att bygga, marknadsföra och sälja produkten) och P & L (intäkter, kostnader och nettoresultat) brutit ut per månad och kvartal och med R & D, försäljning och marknadsföring och allmän-och administrationskostnader. Försäljnings-och marknadsföringsplan går med detta, bland annat en produkt och prismodell.
Den föredrar att godkänna ovan och sedan hålla sig borta från VD: s sätt-möjlighet
Kostnaden för din tid är otroligt höga.
2. Berätta för oss om planen ändras för "små skäl".
De flesta planer förändring av taktiska skäl - t.ex., är produkten tidigare / senare än väntat. Eller kunder antar / köper tidigare / senare än planerat. Jag gillar en process som, om planen skift, koncernchefen förebyggande syfte stryper investeringen / utgifterna utan att bli tillfrågad. Till exempel: berätta vilken nivå av verksamhet framsteg / mått (t.ex. nedladdning, installation, användning, rättegångar, bokningar, avtal slutna, etc.) som du vill se för att må bra om utgifterna för planen (eller nedanför den om det behövs), även om vi ännu inte säkra på än intäkterna under innevarande period.
Omvänt skulle vilken nivå av framsteg över planen gör att du vill investera mer offensivt och det viktiga investeringar (produkter, försäljning och anställer marknadsföring) skulle du göra? Att ha hela planen och oförutsedda överens om att i förväg gör det mycket lättare för dig att göra ditt jobb och för att vi ska hålla sig borta från vägen. Planer behöver inte vara perfekt, och de förändras, särskilt vid startup.
3. Berätta för oss om planen håller på att förändras en hel del för "stora skäl".
Ibland planerar behöva byta av strategiska skäl. Den bästa vd: ar kontinuerligt testa och förnyad sina grundläggande hypotes. Finns det fortfarande ett grundläggande problem vi löser, eller marknadsmöjlighet vi ta itu med? Är vi fortfarande driver rätt produkt? Är vi sälja till rätt kunder? Är hur vi säljer och marknadsföring rätt för marknaden och produkten? Är vi så konkurrenskraftig som vi trodde? Är vårt team så bra som vi hade hoppats?
Att vara VD är svårt eftersom du måste ha övertygelse och engagemang för en särskild strategi, men du måste hela tiden utmana antaganden unde
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar