Kissmetrics , en analys start som hjälper dig att hålla koll på hur dina användare använder din webbplats, är att lägga ett nytt verktyg till sin svit av produkter idag: Cohort Analys .
Kohorter, för de som inte är bekant med dem, är grupper av användare som registrerar sig under en viss tidsperiod (säg, alla som registrerat sig mellan 1 januari och 7, 2011). Och analysera dem kan ge värdefulla insikter i hur människor använder (eller har slutat använda) din tjänst. Kissmetrics grundarna Neil Patel förklarar att fåfänga mått vi ofta ser som diskuteras i pressen, som totalt användaren räkna, kan vara missvisande. Till exempel kan din webbplats har ökat totalt sett användning varje månad, men att tillväxten kan drivas helt av en ökning i nya registreringar - som skulle kunna maskera det faktum att din äldre användare är bleknar bort.
Det är där kohort rapporter komma till hands: de kommer att låta dig bryta ditt totala användarbas i olika grupper, sedan se hur var och en av de grupper som använder tjänsten under, säg, de följande sex månaderna. Detta kan vara användbart både för att mäta det aktuella värdet för användarna, och att se hur mycket av en sammanstötning nya funktioner har på varje grupp av användare. Kissmetrics också låter dig ytterligare bryta dina användare ut i kohorter utifrån hur de var hänvisade till din webbplats.
Patel erkänner att det finns andra tjänster som har föresatt sig att erbjuda Cohort rapporter samt, inklusive Mixpanel och RJMetrics, men säger att deras produkter, åtminstone när det gäller kohorter beträffar, ge användarna mindre flexibilitet (han också tror Kissmetrics är lättare att användning). Patel säger en viktig funktion som erbjuds av Kissmetrics att andra inte har är förmågan att "zooma in" på varje årskull ner till den enskilde användaren nivå.
Kissmetrics är gratis för en 30 dagars provperiod, med premium-planer som finns efter det börjar på $ 29/month (priserna öka beroende på storleken på din storlek och hur många datapunkter som du spårar).
Om du är intresserad av att lära mer om kohorter har Evernote VD Phil Libin tidigare talat i detalj om hur hans företag använder denna typ av data.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar