lördag 22 oktober 2011

Fråga Slashdot: vad man ska säga High School Om Datavetenskap?

Intressanta nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/3xHOb2WAgjA/ask-slashdot-what-to-tell-high-schoolers-about-computer-science:


Första gången accepterade inlämnare lsllll skriver "Jag fick dras (utan min avsikt) i tre 20-minuters sessioner, pratar med gymnasieelever om datateknik och programmering, och jag undrar vad är några av de saker jag ska prata med dem om. Jag har tidigare gjort samma sak för en fyrtio minuter, och alla studenter ville prata om spelprogrammering. Min enda spelet erfarenhet av programmering går tillbaka till det sena 80-talet och programmering några spel (några som körde på toppen av Novells nätverk) i Turbo Pascal. Sedan dess har jag gjort massor av databasdesign, webbgränssnitt programmering och system konfiguration och integration. Jag är ganska flytande med Windows och Linux, men mina samtida kunskaper i programmering är något begränsat till ColdFusion, PHP, Javascript, SQL och bash skript. Ska jag prata med dem om olika aspekter av datavetenskap, hur det är att arbeta heltid inom databranschen, eller gör jag sessionerna bara frågor och svar, eftersom 20 minuter kanske inte tillåter mig att prata och göra frågan och svara? "

Läs mer i denna historia på Slashdot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar