lördag 15 oktober 2011

Nokia N9: de mest fantastiska telefon Du kommer aldrig att köpa

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/pVJDpEbC2Ow/:
n9

Nokia var snäll nog att låna mig en Nokia N9 , sitt första och säkerligen sista MeeGo -drivna smartphone när jag inte så diskret påpekade att jag skulle älska att ge saken en solid virvel. Efter att ha spelat med det för en dag nu ska jag berätta varför jag tycker det är en fenomenal smartphone som rivaler det bästa av dem, och varför du skulle förmodligen vara bättre att inte köpa en ändå.

Jag ska börja med att förklara att jag inte är kvalificerad att vara en professionell smartphone granskare, som helst. Vi har våra tidigare CrunchGear och slavar MobileCrunch för den typen av grejer. Som sagt, jag har använt ett gäng smartphones genom åren, i alla former och storlekar, och jag vet fan vad jag vill.

Om du letar efter en av de ingående hands-on recensioner eller en lista med specifikationer , titta någon annanstans. Okej? Okej.

TL, DR: Nokia N9 hårdvara, operativsystem och förinstallerade program är nästan alla exceptionellt bra, och en tät integration mellan dem gör för en top notch användarupplevelse. Tyvärr är priset alldeles för brant, och det finns inte tillräckligt många program på marknaden.

Fullständig recension:

Nokia N9 är lätt en av de mest trevliga, snabba och genomtänkta telefoner jag någonsin använt. Och jag har använt massor av iPhone och Android-telefoner hittills att veta vad jag talar om.

Det finns en massa saker att gilla om N9: kvaliteten och tillgängligheten i pekskärmen, den fiffiga "svepa" funktioner, den allmänna utseende och känsla av (unibody) maskinvaran, navigering och "Drive" ansökningar, böjda glaset , kameran kvalitet, hur anmälningarna arbetet inkommande uppdateringarna utsikt över floden, avsaknaden av knappar, inbyggd NFC kapacitet, och så vidare. En riktigt, riktigt fast jobb, Nokia.

Den har sina egenheter också, som någon enhet vågar jag säga, och en förvånansvärt skit förinstallerat Webkit webbläsare (utan flikar, inga favoriter, inga "läsa det senare", och udda gör ibland). Du kan inte heller anpassa bakgrunden (spara för lås-skärm) eller lägga till effekter i det - något jag har vuxit förvånansvärt förtjust i med Android-telefoner. iPhone-användare kommer att sakna sina mappar.

Så varför skulle jag - och förmodligen du - aldrig köpa den? Två huvudsakliga anledningar.

Först är telefonen för dyrt. Den N9 kostar 480 € (ungefär $ 650) för 16 GB-versionen, och 560 euro (~ $ 755) för 64 GB-versionen, före skatter och subventioner.

Jag förstår resonemanget. Det är en high-end telefon, och Nokia vill att priset för att matcha hur det känns om enheten. Och om det inte var ~ 2 år för sent till marknaden, skulle det vara ett acceptabelt pris också.

Tyvärr, vi nu lever i en värld där du kan plocka upp en anständig iPhone eller Android telefon för ungefär samma pris eller billigare, så N9 kan helt enkelt inte konkurrera med priset.

Det andra skälet är mindre objektiv och mer uppenbart: den häpnadsväckande brist på program på marknaden (sk Nokia Store i dessa dagar). Det är inte katastrofalt, telefonen levereras med program som Kartor, Drive, Skype, Facebook, Twitter, Angry Birds (lite), AccuWeather, YouTube osv och du kan enkelt installera applikationer som Foursquare och några trevliga spel från butiken, utan kostnad.

Men det är ganska mycket det, och det är ett problem.

Jag vet att jag kan plocka upp en Android-telefon eller iPhone, installera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar