tisdag 11 oktober 2011

Alfred, IOS Butler, serverar Serendipity på ett silverfat

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/G5Gf2N1SF7g/:
alfredtop

Tillbaka i juli skrev jag om en tjusig iPhone-app som heter Alfred . Det är en sorts Yelp möter Pandora: du berätta det vilken typ av restauranger du gillar, och då försöker göra en gedigen rekommendationer.

Idag Smart Sense , företaget bakom Alfred, är att dela vissa tidiga statistik - och de är ser bra ut. Hittills ansökan har gett 7 miljoner rekommendationer till användare i mindre än tre månader. Och användare har "gillade" två miljoner platser i programmet (du kan använda ett Pandora-esque tummen upp eller ner för att ytterligare utbilda app förslag). Tydligen dessa rekommendationer ringer sant, alltför: app har 550 betyg och ett 4-stjärnigt genomsnittet på iTunes.

Den viktigaste stat, dock handlar om hur människor faktiskt använder programmet. Nämligen det faktum att några 94% av de ansökningar som går igenom Alfred är baserade på "Serendipity" mot bara 6% som är explicita sökningar.

Så vad innebär det? En av de viktigaste funktionerna som skiljer Alfred från konkurrenter (som Yelp) är att det finns ett fokus på kräver lite till ingen inmatning från användaren. När du har gått igenom en första träningspass där du berättar app vad du gillar, det gör det sitt bästa för att rekommendera ställen att ta kaffe, lunch, drinkar, eller vad den tror du är ute efter när du öppnar App ( Det uppmärksammar saker som den aktuella tiden att göra detta första gissning). Ofta det bara tar en eller två kranar för att få en snabb rekommendation - och eftersom programmet bygger en smakprofil för varje användare, bör dessa rekommendationer kan bli bättre med tiden.

Dessa få-tap frågor är vad Alfred menar med Serendipity, och deras popularitet visar att folk verkligen inte vill ha att göra med att skriva saker i manuellt när de kan undvika det (det är också ett gott tecken för Siri, som på liknande sätt låter människor undviker att skriva).

För att fira sina framsteg, har Clever Sense satt ihop en infographic skylta flera statistik samt tätheten av användningen i San Francisco och New York. För att se hela infographic, klicka på bilden nedan.


:
Hemsida:
Läs mer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar