fredag 17 juni 2011

Fråga Slashdot: Verktyg för Linux Disk Encryption och integritet?

Intressanta nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/-l78O5jVtgk/Ask-Slashdot-Tools-For-Linux-Disk-Encryption-and-Integrity:
En anonym läsare skriver: "Jag har använt Gentoo Linux under en lång tid nu och har alltid varit nöjd med en av sina många verktyg diskkryptering:. Cryptsetup (dm-crypt och LUKS) Men jag nyligen gav FreeBSD ett försök och även om Jag avslutade BSD är inte för mig, jag var förvånad över Geli (8), FreeBSD är diskkryptering verktyg. Det händer detta verktyg ger också vad man kallar en "autentiseringsläge." Förutom att kryptera disken sektor för sektor, lagrar den också kontrollsummor (sha256 i mitt fall) i den på varje skriva. Å läser om kontrollsumman mismatchs, propagerar det felet upp, vilket resulterar i, säg, en read () fel . Så jag behöver inte lita på min hårddisk (med undantag naturligtvis för startpartitionen) längre:. data inkonsekvens kan upptäckas innan data används att ha sökt efter en lång tid utan svar, vill jag fråga: finns det något som liknar detta i Linux Obs:? använda btrfs är ett giltigt lösning, men är långt ifrån stabil (fick några oopses under mina tester) ".

Läs mer om denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar