söndag 28 augusti 2011

The Social Network Paradox

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/g3KlacRt2LQ/:
6078046193_ca2a1d1b0c_o

Redaktörens anmärkning: Nina Khosla är en designer och grundare av Teethie , en social blogga start fokuserat på att bygga intressebaserade gemenskaper. Du kan följa henne @ ninakix .

Under åren har det skett en radikal förändring i sättet vi interagerar med våra nätverk av vänner online. Det brukade vara att vi hade ett par av våra vänner (online eller offline vänner) på en tjänst, tillåter oss att ansluta till vänner via Internet och se vad deras aktiviteter. Där Internet brukade vara en ganska skrämmande värld full av främlingar, hade vi plötsligt vänligt ankare för att utforska den världen med. Visst var de flesta av våra vänner inte online, eller åtminstone inte använda samma tjänster, men den förtrogenhet var tröstande och förmågan att se vad några av våra vänner gjorde tillät oss att hitta nytt innehåll och nya vänner.

Vi blev förälskade i områden som fick oss att känna att det finns människor där ute som är lika oss, vem vi pratar med och som har gemensamma erfarenheter med. Men sedan, några av dessa nätverk - började växa explosionsartat - Facebook och Twitter i synnerhet. Facebook underlättat en kulturell norm att använda sin service till "vän" alla vi kände. Helt plötsligt hade vi massor av våra vänner överallt vi gick. Med erfarenheterna dela online utrymmen med några vänner, skulle logiken dikterar att fler av våra vänner på nätet skulle göra denna erfarenhet rikare. Men det är inte vad som hände.

Istället finns det en ny trend som händer: Vi är inte riktigt uppmärksamma våra vänner vi är anslutna till nätet. Ta Twitter, till exempel. Twitter brukade vara en bra plats för många tidiga att prata teknik. Det var inte så länge sedan att det fanns få tillräckligt med folk på Twitter som du kan läsa varenda tweet i din ström.

Men som nätverket började bli tätare, och tyckte fler människor de kände och tyckte på Twitter, började de efter hundratals personer, och läsa alla de tweets blev omöjligt. Detta är ett sådant faktum att hela företag är baserat på premissen att du har för många vänner på Facebook och Twitter för att verkligen vara uppmärksam på vad de säger.

Till exempel, blädderblock, bland andra, framhäver dess förmåga att dela med dig det bästa av dina vänners Twitter och Facebook inlägg. Dessa företag, och till och med Facebooks nyhetsflöde intelligens hjälper oss att hantera de kopplar vi har med våra vänner på grund av vår samhörighet-they're sortera genom överflöd av information som denna utökat nätverk skapat för oss.

Däri ligger paradoxen i det sociala nätverket som ingen vill erkänna: eftersom storleken på nätverket ökar vår förmåga vara social minskar.

Som allt annat, nätverk och den information som flödar genom dem följa de lagar om utbud och efterfrågan. Eftersom antalet bitar, bilder och länkar som kommer via dessa nätverk växte, började alla dessa osynligt för minskning av värde.

Det kanske förklarar spänningen över nya produkter. När en mindre besättning på människor använder ett verktyg, såsom Foursquare kan vi hålla koll på våra vänners positioner och vistelseort. På en mindre skala, att veta denna information och att kunna förvänta sig att andra också har sett den låt oss alla på en liten hemlighet, gjorde det tidig användning av Twitter känns lite magiskt. Men eftersom antalet vänner börjar öka, särskilt under det magiska Dunbar antal av 150-passet börjar avklinga. På denna skala, vi helt enkelt inte enkelt kan hålla reda på allt. När vår antalet anslutningar stiger över 150 allt blir helt enkelt kommentarer som verkliga samtal skatt våra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar