söndag 28 november 2010

Första Elbilar har kraftindustrin Orolig

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/NXMF-mvRdRs/story01.htm:
Hugh Pickens skriver "Jonathan Fahey skriver för AP att som första massmarknad elbilar börjar säljas nästa månad står kraftindustrin en enorm tillväxtmöjlighet, med SoCal Edison förväntar sig att laddas 100.000 bilar till 2015 och Kalifornien sätter upp ett mål av . 1 miljoner elbilar av 2020, men verktyget chefer är oroliga för att det är svårt att hålla lamporna för första skörd av köpare - och deras grannar - skulle kunna bromsa tillväxten i denna bransch eftersom det är oundvikligt att elbolag kommer att drabbas av vissa svårigheter tidigt . "Vi alla kommer att bli mycket smartare två år från nu," säger Mark Perry, chef för produktplanering för Nissan North America. När ansluten till ett hem laddningsstation första Leafs och Volt kommer att dra 3.300 watt och tar ca 8 timmar för att leverera en full laddning, men både biltillverkare kan snart öka denna till 6.600 watt. Tesla Roadster, en elektrisk sportbil med en enorm batteri, kan rita 16.800 watt. Det innebär att lägga till en elbil eller två till en stadsdel kan som att lägga ett annat hus, och det kan stressa utrustning som tillhandahålls av dessa hus. Problemet är att transformatorer som distribuerar ström från elnätet till bostäder ofta är konstruerade för att hantera mindre än cirka 12.000 watt så den extra stress på en transformator från en eller två elektriska fordon skulle göra att den överhettas och misslyckas, slår ut strömmen till blocket. "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar