söndag 12 december 2010

Online Tracking företag att Launch Opt-Out Program

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/AOgVePEqdkA/story01.htm:
storagedude skriver "hotad av utsikten till tuffare amerikanska online lagstiftningen om personlig integritet, har en handfull företag datainsamling gick samman för att skapa ett frivilligt system för konsumenterna att se vilken information företag har och att välja bort cookies eller redigera data samlas in. Better Reklam Projektets öppen data partnerskap är långt ifrån en hållbar lösning - betyg för spårning och stora namn online-företag har ännu att anmäla sig till den ansträngning - men det är ändå det första försöket att sätta allt detta online tracking data på ett ställe. Tillsammans med Microsofts tillkännagivande i veckan att den planerar att lägga till en gör-inte-spår mekanism för att IE9 verkar det som om FTC: s krav på en gör-inte-track-system kan få viss dragning. Open Data partnerskapet kommer att bli särskilt intressant, som konsumenter kommer att få en ordentlig titt på de data som samlas om dem. Bättre reklam kan redan konsumenter välja bort vissa beteende annonsinriktning och cirka 5% av dem som klickar sig fram för att lära dig mer faktiskt välja bort (PDF, bild 5). Det ska bli intressant att se om opt-out ränteförändringar efter konsumenterna se vad som faktiskt samlas in. " För att vara tydlig, säger de inte kommer de att sluta samla in uppgifterna. De kommer bara göra den tillgänglig för användare och låta folk välja bort för att få annonser som baseras på den information, eller helt enkelt ta bort något de inte vill delas.

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar