söndag 16 januari 2011

Varför Linux förlorar också maskinvaruacceleration i Firefox

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/gFeW8M5GmLQ/story01.htm:
devtty skriver med några dåliga nyheter för Linux-användare, från OSNews: "versionsfakta för Firefox 4.0 beta 9 noteras att det kommer med hårdvaruacceleration för Windows 7 och Vista via en kombination av Direct2D, DirectX 9 och DirectX 10 Windows XP-användare. också njuta av hårdvaruacceleration för många verksamheter "med hjälp av vår nya lager infrastruktur tillsammans med DX9." Dessutom har Mac OS X utmärkt OpenGL-stöd, hävdar de, så de har fått som täckte också. Inget omnämnande av Linux, och det finns en anledning till det. "Vi försökte göra det möjligt OpenGL på Linux, och upptäckte att de flesta Linux-drivrutiner är så katastrofalt buggy (tänk "krascha X-servern vid släpp av en hatt, och måla felaktigt resten av tiden" buggy) som vi var tvungna att stänga av den för nu ", förklarar Zbarsky," Heck, vi handikappande även WebGL för de flesta Linux-drivrutiner, senast jag kollade ...'" En uppdatering av historien mjuknar denna nyhet något, säger att "hårdvaruacceleration (OpenGL endast) på Linux har genomförts, men på grund av buggar och problem, bara en förare hittills har vitlistade (den egenutvecklade NVIDIA föraren). "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar