torsdag 17 februari 2011

Feature: Grundkurs för virtuella privata servrar, del 1: Varför gå virtuell?

Intressanta nyheter på webbadressen:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/x1ffL9VcPBA/virtual-private-servers.ars:

Varför egen server hårdvara? Jag har frågat mig denna fråga flera gånger under de senaste 15 åren varje gång en maskin misslyckats eller jag behövde en uppgradering av diverse webbsidor, e-post och databasservrar. Jag kunde ha valt att hyra dedikerad hårdvara på anläggningar där samlokalisering, eller använda en gemensam värd. Men mina behov krävs resurser som kostar mycket mer än min amorteras kostnader om hyrda, och skulle överträffa gemensamma behov. Jag var avgick till att äga, underhålla och ersätta min egen utrustning.

Det är, tills i höstas, när jag sätter tårna i vattnet med Virtual Private Servers (VPSes): virtualiserade servrar med root-access körs på high-end hårdvara, och är inriktade på din exklusiva syften. Medan du har möjlighet att hyra en VPS från olika företag i flera år, blommade alternativ under 2010. Programvaran har mognat, robust tjänster finns tillgängliga, och kostnaden är nu på en betydande fördel i förhållande till prestanda för den typ av rutin Web och uppgifter databas som de allra flesta webbplatser utföra.

Läs resten av artikeln ...

Läs kommentarer på denna post


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar