onsdag 2 mars 2011

Futureproofing Artifacts: Spacewar! 1962 i HTML5

Intressanta nyheter på webbadressen:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/WPVwHztBHjE/Futureproofing-Artifacts-Spacewar-1962-In-HTML5:
trebonian skriver "År 1997 skrev vi en spelbar version av Spacewar!, den första grafiska dataspel. Spacewar! skrevs av Russell et al vid MIT i början av 60-talet. Vi har inte åter implementera spelet. stället fann vi . den ursprungliga källkoden, byggde om den för att få en autentisk binär och körde den på en PDP-1-emulator som vi skrev i Java Vi valde Java för att genomföra PDP-1, eftersom vi trodde vid den tidpunkten - riktigt som det visade sig - att en Java-version skulle överleva i webbläsaren krig. Dessutom skulle det inte kräver någon ansträngning att hålla den igång på alla plattformar väl förbi millennieskiftet, och genom trafiken toppar Spacewar 40-och 45-årsdag. Det är nu närmar sig 15 år senare. Vi skulle inte vilja att satsa på att i ytterligare 15 år ett Java-program fortfarande kommer att köras på den senaste populära plattformar. som en kurssäkring för framtiden, och i ett försök att fortsätta att bevara denna viktiga digitala artefakter, har vi nu portade PDP-1-emulator till Javascript/HTML5. Detta bör se spelet genom Spacewar! 's 50. (och förhoppningsvis 60.) födelsedag. Förvänta annan uppdatering kring 2025. "

Läs mer i denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar