söndag 5 december 2010

Undvika DMCA elände Som en Indy Spelutvecklare?

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/vs9dM0FhFDU/story01.htm:
androidstevep skriver "Jag var bara på den mottagande slutet av DMCA för mitt spel i Android Market," Super Pac. " Namco Bandai har lämnat meddelandet med Google, som gör gällande att upphovsrätt deras spel "Pac-Man." Även min version är naturligtvis inspirerad av den ursprungliga arkadspelet, har ingen ursprunglig konstverk eller ljud har kopierats. Problemet ur min synvinkel är att DMCA meddelande inte är klart var eller varför överträdelsen är gällande. Min gissning är att kanske Namnet är för likt, även om jag gjorde ett varumärke sökning på "Super Pac" innan release och kom upp med ingenting. Dessutom har Google funktionshindrade min tillgång till denna app, antagligen som krävs enligt DMCA, så jag inte ens göra något ändringar skulle krävas. Som en deltid utvecklare med begränsade medel (dvs inte har råd med dyra advokater), men villig att göra sitt bästa för att undvika rättsliga frågor, hur ska man förhandlar vad som verkar vara en svår minfält av varumärken, upphovsrätt och DMCA? Har någon tips på detta område? "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar