måndag 18 april 2011

Fråga Slashdot: Måste jag ge det en logga på våra Dept Server?

Intressanta nyheter på webbadressen:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/nIgVMQat2nM/Ask-Slashdot-Do-I-Give-IT-a-Login-On-Our-Dept-Server:
jddorian skriver "Jag är chef för en klinisk division vid en akademisk sjukhus (inte radiologi, men lika tech orienterad). Min kollega fakultet (ett tiotal) vill byta från ett papper kalender till elektroniska (natt och helg jour schema ). De flesta har en iPhone eller liknande, så jag planerade en CalDAV-server. Sjukhuset IT-avdelningen inte erbjuder några iPhone-kompatibel kalender verktyg, så jag köpte (med min kassa) en liten server, installerade BSD och OpenLDAP för konton, och installerat och konfigurerat DAViCal. Efter att jag testat det, mailade jag det till be att tillåta port 8443 genom sjukhusets brandvägg till den här servern. tech (efter att ha frågat vad port 8443 var för), sa att han skulle låsa upp porten när jag ger honom med ett inloggningskonto på maskinen (även om "Jag behöver inte root-access"). Jag blev förbluffad, och med beaktande av det är jag fortfarande lutar åt motsatta denna begäran, eventuellt tar detta upp i kedjan. Jag är glad tillåta alla skanna, för att säkerställa den inte har några säkerhetsproblem, men jag vill helst inte låta någon annan få ett inloggningskonto. Vad läsare av Slashdot tror? Ska jag ge det en inloggning konto på en server som inte ägs eller förvaltas av dem? "

Läs mer i denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar