torsdag 26 maj 2011

Kinesiska fångar tvingas producera virtuella guld, äkta vinster för sina vakter

Intressanta nyheter på webbadressen:http://www.engadget.com/2011/05/26/chinese-prisoners-forced-to-produce-virtual-gold-real-profits-f/:
Den virtuella varor ekonomin av massivt multiplayer online-spel kan vara blomstrande, men det är också stimulerande en oönskad bieffekt: exploatering. En tidigare fånge vid ett fängelse i Heilongjiang-provinsen, Kina, har sagt till The Guardian om hur han hade sitt tvingades in i MMO som World of Warcraft för insamling av bytet, som vakterna skulle sedan sälja på nätet för så mycket som 6.000 ¥ ( $ 924) per dag. Sådana summor skulle vara produkten av upp till 300 fångar som arbetar 12-timmars skift per dag, men förutsägbart de såg ingen av vinsten själva. Den icke namngiven källa var på en "omskolning genom arbete" läger där de vanliga slit skulle innebära faktiska snarare än virtuella, gruvdrift. Lönsamheten i online-marknaden har till synes inspirerat fängelse cheferna att följa med i tiden, dock med näringslivet är så snabb att datorerna "aldrig var avstängd." En kinesiska regeringen påbud från 2009 är tänkt att ha infört ett krav på att nätet valutor endast säljas av licensierade enheter, men man tror att en praxis att använda fångar på detta sätt fortsätter med oförminskad styrka.

Kinesiska fångar tvingas producera virtuella guld, äkta vinster för sina vakter publicerades ursprungligen på Engadget tor, 26 maj 2011 05:14:00 EDT. Se våra villkor för användning av foder .

Permalink | källa Guardian | Tipsa | Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar