tisdag 26 juli 2011

Catherine vänder otrohet, rädsla för kärlek i en story-driven pusselspel

Intressanta nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/iSI3wZJ6-Wg/catherine-turns-infidelity-fear-of-love-into-a-story-driven-puzzle-game.ars:

När det gäller moraliska val i videospel, vi brukar nästan total kontroll över hur vår karaktär handlingar. Spel som Mass Effect har tränat oss att välja mellan gott och ont, och för alla komplexiteten i dessa spel, är de val oftast entydiga och självklara. Vill du att döda någon eller låta dem leva? Bota en sjukdom eller låta någon dö för vinst? Det finns sällan någon tvetydighet. Sedan finns det Catherine.

I Catherine du fuskar med din flickvän. Detta händer nästan så fort spelet börjar, och du har inget val i frågan. Från din synpunkt du börjar dricka på en bar, och sedan vakna upp med ett glatt blondin i sängen. Spelet kommer att börja fylla i tomrummet och låta dig veta hur det hände, men det kommer att hända oavsett vad. De saker du inte har makt över tenderar att påverka spelet på ett sätt som inte är så självklara som man kan tro, och detta leder till några sjudande spänning när du spelar.

Oh yeah, och detta är ett pusselspel.

Läs resten av artikeln ...

Läs kommentarer till detta inlägg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar