söndag 17 juli 2011

Redpoint Ventures: att tjäna pengar på gammaldags sätt

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/jVoJz2_hr2U/:

Förra veckan vi bröt nyheten om den imponerande-men-inte-jawdropping $ 200.000.000 förvärv av Cloud.com av Citrix och stjärnornas år avkastning som Redpoint Ventures är med. Vad gör Redpoint rekord så unik är att företaget är att ha ett bra år trots att de inte är i en av de fem stora: Zynga, Facebook, LinkedIn, Twitter, 0r Groupon. Hell, låt oss göra det till en stor sex och kasta i Pandora Sedan börsintroduktionen gjort så mycket buller.

Satsningen världen har aldrig varit mer polariserad mellan har och har, inte företag. Det talas om att Accel sitter på en fond som kommer att ha den högsta avkastningen i branschen har någonsin sett, tack mest på Facebook. Samtidigt måste Greylock sitta på en av, om inte det - bästa fonden i sin historia från början av andelar i LinkedIn, trevligt prissatt andelar i Facebook och Pandora och ett sent stadium investering i Groupon. Naturligtvis ingen enskild person i företaget verksamhet kan vara i en bättre position för att njuta av 2011 än Reid Hoffman: Han är grundare och största ägare i LinkedIn, den första pengar i Zynga, delägare i Greylock, och en ängel investerare i Facebook.

Samtidigt finns det massor av venture företag på andra sidan av denna klyfta som går i konkurs. Liksom barnet fastnat öva fiol medan han ser sina grannar spela fotboll på gården, kan dessa företag ser bara på när vi i all oändlighet diskutera om det är en bubbla eller inte. Det verkligen känns inte som 1999 till dem. 1999 var en tid som alla med en rimlig anledning att kalla sig en riskkapitalist kan samla in pengar. Dessa företag, och det finns en hel del av dem, har svårt att anskaffa annan krona.

Min bästa gissning är att det finns dussintals av dem, men det kan finnas fler. Döende venture företag är som de levande döda. De kan ha år av häpnadsväckande runt med intressen i fortfarande aktiv portföljbolag, hoppas de fortfarande sitter med en lottsedel som kan sätta tillbaka dem i spelet. Om inte, de bara långsamt trappa ner.

En del av orsaken till en sådan industri koppla bort den polaritet avkastning. Konsumenten Web företag som är denna cykel vinnare är några av de största som världen någonsin har sett, tack vare spridningen och mognad av webben, och det faktum att de flesta av dem har väntat så länge med att söka en exit. Men den andra stora trenden har varit funktionen / app företaget flip för mindre än $ 100 miljoner. Det är väl dokumenterat att de små och medelstora företag kan inte längre gå allmänheten, och de flera hundra miljoner dollar förvärv singlar och dubblar-liknande Cloud.com och andra Redpoint avsluta Clearwell-har svårt att komma med.

Allt detta är vad som gör Redpoint vinnande 2011 ett sådant hoppfullt tecken på att det fortfarande finns något i mellan två ytterligheter. Företaget har funnit flera utgångar ger dem tillbaka till 10x eller mer utan stavar i de stora Web 2.0-namn. De har gjort det genom mindre sexiga Internet företag som Hemma Borta, internationella utgångar som Qihoo, och några solida dubblar och tripplar i företaget verksamhet. Redpoint inte har räknat med lucking i den stora poängen, har företaget gjort genomtänkta placeringar till rimliga priser och grävde sin egen lycka.

Jag hann upp Redpoint nyaste partner Satish Dharmaraj på video förra veckan för att prata lite mer om företagets kör. Han började på företaget för två år sedan efter ett fantastiskt rekord som entreprenör, och Cloud.com var hans första affär. Vi talade om hur Redpoint är att tjäna pengar, och vi pratade om hur det var för Dharmaraj att vara på andra sidan bordet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar