tisdag 23 november 2010

Beteende online kan påverka försäkringspremier

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/kx0AuOuX-zQ/story01.htm:
storagedude skriver "Det verkar inte finnas någon ände på hur dina personuppgifter och beteende online kan användas mot dig. Enligt Wall Street Journal, är försäkringsbolag funderar på att använda nätet beteendevetenskap och socialt nätverkande data för att försöka sålla ut försäkringsrisker. Vad du läser, vad du köper, hur mycket tv du tittar på, din kredit, ditt fansidor ... kan det allt användas för att förutsäga din livslängd och försäkringsrisk. Bruket, som verkar vara i ett tidigt skede, kunde höja rör med FTC och lagstiftare försäkring, men försäkrings-och data gruvbolag säger att de bara planerar att använda den för att påskynda tillämpningarna av människor som verkar vara bra risker, andra skulle behöva gå igenom mer rigorös traditionella screening ".

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar