lördag 12 mars 2011

CS Profs Debatt roll math i CS utbildning

Intressanta nyheter på webbadressen:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/wV15d4FBG_k/CS-Profs-Debate-Role-of-Math-In-CS-Education:
theodp skriver "Orolig att hans hat-kärleksförhållande med matematik kan tvinga honom att ge upp jakten i datavetenskap, finner CS student Dean Chen tröst från en osannolik källa -. inläggen av CS professorer på SIGSE sändlistan" Jag förstår att diskutera vilken roll matematik i CS är en av de religiösa frågor krig typ ", skriver Brad Vander Zanden." Efter 30 år i branschen, jag fortfarande inte se hur tandsten och kontinuerlig matematik korrelera med en förmåga att lyckas på många områden inom datavetenskap ... Jag har sett många framstående programmerare som kämpat med tandsten och aldrig riktigt fick det. " Dennis Frailey gör en åtskillnad mellan CS forskning och tillämpad CS: "Alltför länge har vi lärt datavetenskap som en akademisk disciplin (som om alla våra elever kommer att gå på för att få doktorer och sedan blir CS lärare) även om de flesta av oss, är våra studenter som söker överväldigande karriärer där de tillämpas datavetenskap. " Frailey tillägger att en del av problemet kan vara att vissa CS Profs - math gudar som de kan vara - är illa rustade att undervisa CS på ett icke-matematiskt sätt: "Låt oss vara ärliga om en annan aspekt av problemet - vad kan fakulteten undervisa? Av olika skäl, består en typisk CS fakultet i huvudsak av personer som är specialiserade på CS som en disciplin, ofta med stark matematisk bakgrund. Hur många av dem skulle kunna lära en bra kurs i cloud computing eller multi-core system eller mjukvaruutveckling eller någon av de många andra frågor att studenter kommer att ha nytta av när de tar ut examen? Är sådana kurser alltid förpassas till instruktörer eller komplement eller andra icke-personer på fakultet? " Så, hur går detta gipp med Slashdotters erfarenhet? "

Läs mer i denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar