onsdag 13 juli 2011

Google Komma allvar med Chrome Profiler, den inloggade Experience

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/4eEFVnRGCDM/:

Den explosionsartade ökningen av Googles Chrome webbläsare har en bieffekt som jag tror många människor saknas. Det ger Google, som vill fortsätta att vara centrum för webben inför en enorm utmaning av Facebook, det ultimata vapnet. Och medan Google kommer aldrig att erkänna detta, de behöver inte. Vi är redan se det.

Den senaste byggnationer av Chrome (version 14 på Kanarieöarna kanalen) har en ny, experimentell Profile Switching och skapande ikonen. Denna förmåga att knyta ett Google-konto till Chrome har funnits ett tag, och det är en viktig del av Chrome OS, men med tanke på nya grafiska utformningen av funktionen, är det tydligt att Google avser att göra så mycket mer användbar och övertygande.

I det övre högra sidan av Chrome yttre krom (heh), ser du en bägare ikon som Google gillar att använda för experimentella funktioner. Klicka på denna kan du se dina Chrome profil, anpassa den, byta till en annan, eller ta bort det. Anpassningen är fortfarande rudimentär - du kan ställa in synkroniseringsalternativ (som återigen gammal) eller du kan skapa en ny profil. När du går att skapa en ny profil, du till en sida som låter dig ställa in ett profilnamn och välj en profil symbol - det är liknar Chrome OS. Texten på skaparen lyder:

"En Chrome profil innehåller en uppsättning bokmärken, historik, sparade lösenord, och teman. Du kan skapa flera profiler om du behöver för att hantera olika inställningar. Till exempel kan du använda en profil, och din vän kan använda en annan. "

Att alla låter enkelt och bra. Men återigen, inte bortse från den underliggande kraften här. Google har beviljat Chrome möjlighet att erbjuda alla Google-användare en fullt inloggade erfarenhet som de surfar på webben. Just nu är de gör grunderna, men ner linjen, kunde de lätt dra i spaken på mer kraftfulla funktioner. Kanske Chrome kommer att få full Google + integration (ett verktygsfält på Google Sites? Snälla. Vad sägs om en på hela webben!)? Eller vad sägs om en Google single sign-on? Eller vad sägs om en djupt integrerad annonsnätverk?

Återigen kommer Google förneka alla dessa avsikter eftersom jag är typ att göra dem bra skändlig. Men sanningen är att de är bara smarta drag (även om antitrust-regulatorer utan tvekan kommer att vara oense om Chrome blir tillräckligt stor). Och Google skulle vara dumt att inte fullfölja dem.

Facebook är Googles största utmaning på webben, och Chrome ger dem något att Facebook inte har: en webbläsare . Nu är Facebook fungerar utan tvekan på en (jag har ingen riktig info här bortom sunt förnuft - det skulle vara galet om de inte arbetar på ett) och de har redan gjort vissa partnerskap i utrymmet . Med Connect har Facebook blivit allt om att erbjuda ett inloggade Facebook upplevelse på nätet. Men Connect är knepigt. Webbplatsägare behöva genomföra den. Vad händer om en användare kan göra enkelt i sin egen webbläsare?

Det är Googles gyllene tillfälle med Chrome. Och barnet åtgärder vidtas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar