söndag 3 juli 2011

Googles Sex-Front kriget

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/s4kUgoc3V98/:

Redaktörens anmärkning: Gäst bidragsgivare Semil Shah är en entreprenör intresserad av digitala medier, konsument-internet och sociala nätverk. Han är baserad i Palo Alto och du kan följa honom på twitter @ semilshah .

Medan Tech World surrar om lanseringen och konsekvenserna av Googles nya sociala nätverk, Google + , är det värt att notera att Google inte bara i ett krig med Facebook , det är i krig med flera företag i flera branscher. Faktum är att Google kämpar mot en multi-front krig med en mängd teknisk jättar om kontrollen över några av de mest värdefulla delarna av fastigheter i teknik. Oavsett om det är sociala, mobil, surfa, lokala, företag, eller ens söka, Google attackeras från alla vinklar. Och gör inga misstag med den, de kämpar sig tillbaka och slå tillbaka, hårt. Företagare som blev riskkapitalist Ben Horowitz lade grunden för detta i sin tjänst under fredstid VD / Wartime koncernchef , säger Larry Page "verkar ha bestämt att Google är på väg in i krig och han klart avser att vara en krigstida VD. Detta kommer att bli en djupgående förändring för Google och hela den högteknologiska industrin. "Horowitz är precis rätt.

Innan jag undersöker varje strid front i kriget, är det viktigt att understryka att kanske ingen annan tech företag just nu kan motstå en sådan mångfacetterad angrepp, än mindre att kunna vidta motåtgärder effektivt. Visst, Apple kan få skjuts runt av Facebook, så det integrerade Twitter i iOS5, och visst, Amazon och Apple har sina egna TUSSLES via digitala medier och betalningar, men i slutet av dagen, är Google i detta unika och potentiellt mycket sårbara ställning som kommer att testa företagets duglighet och förmåga att inte bara uppfinna sig själv, men också för att kanske stärka sin kärna. Låt oss ta en snabb titt in i Googleplex , som nu kan likna mer av en militär anläggning, rita ut strategi och taktik för det här kriget. Google måste strid på minst sex fronter samtidigt.

Browser Front: Användare kan välja mellan Internet Explorer ( Microsoft ), Firefox ( Mozilla ), Safari (Apple) och Googles erbjudande, Chrome . Den spekulation är att Facebook är intresserad av en webbläsare, också, eftersom Mozilla grundare Blake Ross är en anställd, men det har inte hänt ännu. Mer nyligen, den sociala webbläsaren RockMelt har fångat några människors intressen, och förra veckan säkrade $ 30M i finansieringen, och tillade Facebook styrelseledamöter Jim Breyer och Marc Andreessen till dess styrelse. Andreessen vet uppenbarligen ett och annat om webbläsare. Även om de flesta webbläsare möjligt för användare att driva sitt sökande av Google som ett alternativ, Googe är Chrome erbjudande inte leder webbläsaren genom marknadsandelar, och

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar