fredag 15 juli 2011

Studie: annonsnätverk ära Ej ej-Track

Intressanta nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/k--0ifsGnGk/Study-Ad-Networks-Not-Honoring-Do-Not-Track:
itwbennett skriver "Enligt en ny studie från Stanford University Center for Internet Society, nästan hälften av Network Advertising Initiative (NAI) medlemmar som Stanford studerade kvar cookies på plats efter en webbanvändare valt bort annonser. NAI: s verkställande direktör sade att med ingen konsensus om vad gör-inte-spåret innebär, annonsnätverk fortsätta att samla in data för företag av andra skäl än att ge riktad reklam. "Enligt NAI självreglerande kod, företag åtar sig att erbjuda en välja bort användningen av online-data för online-beteende reklamsyfte, "Curran sagt." Men NAI koden också medveten om att företag ibland måste fortsätta att samla in data för operativa skäl som är skilda från annonsinriktning baserat på en användares beteende på nätet. "

Läs mer om denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar