söndag 2 januari 2011

Kinesiska intellektuella äganderätten Förvärv Exposed Taktik

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/3oPKPCn2a0U/story01.htm:
hackingbear skriver "I en intervju publicerad i Sina.com.cn gav kinesiska järnvägen ingenjörer en detaljerad redogörelse för historia, motivation och tekniken bakom den kinesiska höghastighetståg tåg. Mer intressant är de uppenbart avslöjade strategier och taktiker som används i förvärva höghastighetståg tech från utländska företag (Google översättning av kinesiska original) I början utvecklade Kina eget höghastighetståg system kallat de kinesiska stjärna, som fick ett test hastighet av 320 km / tim. men systemet inte vara tillförlitliga eller stabil nog för att fungera. Så Kina beslutat att importera teknik. Ledarna uppdrag, "Målet med projektet är att öka vår ekonomi, inte deras." En viktig strategi som används är söndra och härska: genom att dela upp den teknik för systemet och att importera flera olika tekniker i olika företag, garanterar det inget enskilt land eller företag har total kontroll "Vad vi gör är att byta marknad för teknik.. Förhandlingarna leddes av ministeriet för järnvägar [mot näringslivsallianser i exportlandet]. Detta enhetliga verkställande makten gjorde Kina stor fördel i förhandlingarna ", sade Wu Junrong," Om vi inte ger efter, de har inget val. De alla vill ha en bit av vår enorma höghastighetståg projektet. " Till exempel är [kinesiska lok tåg] CRH2 bygger på japanska tech, CRH3 på tyska Tech, och CRH5 på franska tech, alla eftermontering för kinesiska järnvägen standarder. En annan strategi är buy-to-build. De tre första tågen importerades som en helhet, den andra tre har monterats med importerade delar, senare tåg innehålla fler och fler kinesiska gjort delar ".

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar