söndag 2 januari 2011

Super Mario Bros 3 Nivå Lektioner Design

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/7Q-EL12Bx7k/story01.htm:
En anonym läsare skriver med detta utdrag från signifikanta bitarna om hur den tidiga level design i Super Mario Bros 3 successivt spelare till spelet utan att behöva något så flagrant och påträngande som en handledning: "Super Mario Bros 3 innehåller många uppenbara design lektioner som finns även i andra spel, t.ex. den successiva lager av komplexitet som tillåter spelare att bemästra en viss mekaniker. Det som överraskade mig under min genomspelning var dock hur några av dessa lärdomar var helt frivillig. Spelet har inga tvingas hand-innehav, och det är inte rädd för att spelaren helt enkelt utforska den i sin egen takt (även om det innebär att kringgå bitar av erfarenhet). "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar