fredag 30 september 2011

GetComparisons: A Tale Of The Tape för Allt

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/tK2SZyYIOe8/:
Screen Shot 2011-09-29 at 10.36.41 PM

Nexus S eller iPhone? Kindle brand eller iPad? Samsung-TV eller LG TV? När människor försöker att fatta sådana beslut, de ser oftast så mycket data som möjligt så de kan jämföra val. För många prylar, det är relativt enkelt eftersom du kan jämföra liknande specifikationer som processorhastighet, RAM, skärmstorlek etc. Men hur är det för allt annat? Det är vad start GetComparisons är ute efter.

De syftar till att vara "Epinions för jämförelser," grundaren Akshay Arabolu säger. Tjänsten handlar om att samla användaren skrivit recensioner och formatera dem på ett sådant sätt att det är lätt att jämföra saker. Medan en tjänst som gdgt gör ett bra jobb av detta för prylar, hittade Arabolu en smärta mening med att försöka ta reda på om han ska använda WordPress eller Tumblr för blogga. Så det är den tjänst han föresatt sig att bygga.

"Vi vill äga Mindshare för jämförelser på webben," Arabolu säger. "Men vi vill inte att det ska vara Britney Spears kontra Lady Gaga - vi vill fokusera på produkter och tjänster som människor spenderar tid och pengar på", fortsätter han och konstaterar att de började med webb-produkter men nu bredda deras räckvidd. Det handlar om vad jämförelser användarna är intresserade av att se, konstaterar han. Vem som helst kan begära en översyn på platsen.

Och igen, det är användarna som sedan befolkar recensioner. "Vi ger en mall för åsikter," Arabolu förklarar. "Det är någonstans i mitten av Quora och Yahoo Answers", fortsätter han och konstaterar att de ville göra det så enkelt som möjligt, men också göra det tillräckligt robust för att ge bra information. Recensioner funktion individuella attribut som går från en till fem stjärnor ( som jag inte älskar 04:59 stjärnsystem , som jag förklara här). Men det finns också gott om utrymme för användare att förklara sina betyg.

I fråga om rädsla för att folk kan spelet ett sådant system, säger Arabolu sitt engagemang för öppenhet i recensioner kommer att mildra det. I själva verket är planen att låta officiella företrädare för företag fylla i specifikationer och förklara funktioner i produkter så länge de är korrekt identifierade som anställda av varumärket.

Arabolu säger att han började bygga GetComparisons för ett år sedan med två entreprenörer. I mars i år anlitade han sin första heltidsanställda, och nu är de ett team av fem. Atlanta-baserade start kom min väg när jag gjorde ett föredrag för ett par månader sedan och gick med på att sitta ner med ett företag i publiken som röstade på den CommonRed gemenskapen. De slog ut 52 andra poster, så helt klart har en del människor att dra åt dem.

GetComparisons fick just gjort med en ny redesign denna vecka. En sak du inte hittar någon på webbplatsen: annonser. "Vi tillbringade alltför mycket tid på våra UI", Arabolu säger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar