lördag 24 september 2011

Verktyg vs Leksaker: Varför Tidslinjen ingenting förändras

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/REHaWO_zohk/:
scaled.Screen Shot 2011-09-23 at 1.49.32 PM

Igår Erick och jag hade en intressant diskussion om Facebook vs Google + och jag kom ner på sidan av G +. Varför? Eftersom verktygen är viktiga, leksaker är det inte. Beviljade Facebook 500 miljoner besökare per dag bevisar mig fel i numeriska termer, men i allmänhet användbarhet och kvalitet, jag kommer motvilligt ner på sidan av Google Plus.

Som ni väl vet, vann Facebook Internet med sin App funktioner och ny tidslinje funktionen en bild av dina data som erbjuder en slags tidsmaskin i det avlägsna förflutna. Jag såg bilder på mina barn från år sedan, deras ansikten implike och långt mer natala än de är nu. Det var en härlig känsla men det varade i kanske femton minuter. Nu är Facebook visar mig en lista över saker som hänt sedan jag föddes, en ganska imponerande bedrift med tanke tillbringade jag två tredjedelar av mitt liv utan Internet.

Google Plus, å andra sidan, införde förbättrade Hang-outs. Lämna det till Google för att blåsa sina WAD på produktivitet programvara. Medan jag hitta värdet av Google Plus tvivelaktiga i bästa fall, tror jag hang-outs är ett bra verktyg och ganska störande. Ett rum som jag kan använda för att dela skisser, dokument och bilder? Utan att behöva ladda ner WebEx eller GotoMyPC annat skräp skärmdelning app? Det är den värld jag vill leva i.

Jag gillar Googles verktyg. De är bra och stark och användbar. Google Wave var bra (så länge det varade) och hang-outs är bra för tech folk som vill arbeta tillsammans. Deras mål är den stadiga urholkningen av friktionen mellan Googles annons produkt och Internet och de gör det genom frisättning av verktyg som Google programmerare vill använda själva.

Facebook å andra sidan är ute efter den magiska utlösa som kommer att förvandla alla dessa ögonglober till betalande kunder. Zynga verkar ha löst en del av gåtan genom att sälja sociala spel, men genom att släppa Timeline Facebook har uppenbarligen bestämt sig för att utvinna värdefulla innehåll som de redan har - dina bilder, dina önskemål och dina rekommendationer. Det faktum att jag nu kan bädda RDIO låtar på min tidslinje är mycket talande: lägg i en musik-funktionen och du har en musikaffär att konkurrera iTunes.

Detta är verktyg vs leksaker. Google ger dig verktyg att arbeta i informationen ekonomin medan Facebook ger dig leksaker att leka i den. Jag vet inte vad som är bättre.

Jag har kommit att begrava Google Plus och Facebook, inte att berömma dem. Båda tjänsterna är i huvudsak tid sjunker utformad i båda fallen av stroke själar tusentals ensamma människor. Jag använder dem båda, för att vara säker, men är de ändra något med dessa tillägg? Är de förbättra vår lott i livet?

Fans av Neil Postman känner igen lite av GÄLLHET i min röst och jag tycker det är motiverat. Precis som radio och TV kontrolleras våra sinnen två decennier sedan, en-till-en mediakontroll våra sinnen i början av 21-talet. Det tar några generationer för oss att bli immun mot sirenen uppmaning av sociala medier och då tekniken har gått vidare.

Det finns en viss territorialitet bryggning i G + / FB krig just nu och jag är rädd att det snart kommer att vara lika frätande som Android / iPhone slagsmål som grop broder mot broder och far mot son. Jag säger inte att jag särskilt försiktig vem som vinner här - jag kunde ta eller lämna både tjänster och ingen av dem har erbjudit mig något utöver en imponerande lista av människor som jag kan samverka. Jag tackar båda dessa tjänster för den möjligheten, förvisso, men jag tror jag har pratat med kanske 100 personer i min sociala graf på nätet och ännu färre i verkliga livet. I

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar