måndag 3 oktober 2011

Plattformen Wars: Kommer Musik få harmoni eller Discord?

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/X785DlXLeLo/:
Music Note Bokeh | Flickr - Photo Sharing!

Redaktörens anmärkning: Joel Resnicow ( @ resnicow ) är grundare och vd för Rexly , en social musik start att jag aunched på Störa NYC .

En digital musik verkställande sa mig nyligen, "Elefanterna blir alltmer arga på varandra." Jag skrattade, men snabbt insåg detta var mer än en fräck metafor. Hyper-konkurrensen mellan tech jättar skakar upp den digitala världen för konsumenterna. Och i en ironisk ödets nyck, musik, en ofta baktalade verksamhet i Silicon Valley, får ange tonen och plocka vinnare (s). Musik är en av de mest grundläggande funktioner som kan avgöra framgång eller misslyckande för en teknisk plattform (ja, som en vd för ett socialt musik start är jag oerhört partisk denna tro). Plattformen krigen snabb uppvärmning: Så hur kom vi hit? Och vart ska vi gå?:

Konsumenten Tech jättarna blir allt upp i varandras affärer.

Google, Apple, Facebook och Amazon är långtradare som grundligt dominerar sina kategorier-sökning, hårdvara, sociala och handel. Men framstegen inom mobil datoranvändning och tillväxt i socialt är att sudda ut gränserna mellan sina företag och sätta dem på kollisionskurs: Tänk: Fire vs iPad Google + vs Facebook, Spartan vs iOS vs Android, allas App Store kontra alla andras App Store.

Hur är marknader vann? Det är plattformar dum.

Den största utmaningen alla fyra står inför är om de är bättre konkurrerar och samarbetar eller en kombination av båda, beroende på affärsområde. Tänk på detta: jag tillgång till Facebook på min MacBook Air att använda Chrome, använda Google Maps i stor utsträckning på min iPhone och (används för att) lyssna på Amazon Cloud Player på min (numera avliden) Android. Jättarna erbjuder många kompletterande tjänster som gör livet lättare. Men grundläggande driftskompatibilitetskomponenter är inte längre en konkurrenskraftig strategi eller ett attraktivt värde för användarna.

Alla jättar vet detta, så de är att bygga mer kraftfulla och klibbigt plattformar för att skapa hållbara fördelar. Men definitionen av en plattform blir suddiga, liksom förhållandet mellan olika plattformar. De spänner nu system operativsystem, mobila operativsystem, marknader app, och webbläsare, och några av dessa plattformar bokstavligen lever av andra. Detta ömsesidiga beroende kräver någon form av samarbete, men inte begränsa någons hunger för tillväxt.

Vilka är de viktigaste framgångsfaktorerna för plattformar?

I den vise ord Tony Hsieh, det handlar om "att leverera lycka."

Om din plattform gör en användares livet enklare skapar du värde och vinna. För de fyra jättar, innebär att ge bästa funktionalitet och kompatibilitet med funktioner och verktyg som användare inte kommer att ge upp (det vill säga vad som helst med höga omställningskostnader som e-post, sociala medier profiler och media samlingar). Begränsa åtkomst till en konkurrents plattform är ett farligt spel, som alla jättar spela på någon nivå. Och utmaningen för var och en är hur man kan optimera värdet av en plattform vis-a-vis fördelarna med kontroll kontra nackdelen med avsaknad av funktioner och tjänster.

De viktigaste Front av slaget maj vara musik

Medan konsumenterna kan känna sig överväldigade av den tekniska jättarna "tävling för sina digitala Mindshare-jag verkligen gör-inget företag kan vertikalt integrera hela ditt digitala liv. Det finns

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar