torsdag 2 december 2010

Googles algoritm diskriminerar dåliga recensioner

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/183tM8Q2bKA/story01.htm:
j_col skriver "Enligt den officiella Google bloggen, har Google ändrat sin PageRank algoritm för att inte ge tillbaka länka pekar på dåliga recensioner av webbplatser som tillhör online-återförsäljare, efter publiceringen av en artikel nyligen i New York Times beskriver en kvinnas erfarenheter av att vara trakasseras av en online-återförsäljare hon hittade via Google. De specifika ändringar i algoritmen är naturligtvis en bevarad hemlighet. Så med tanke på att dessa förändringar redan är live, hur vet vi hur algoritmen avgör en dålig recension från en bra, och om eller inte oskyldiga återförsäljare online kommer att vara felaktigt straffas genom att deras ranking nedgraderad? "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar