söndag 27 mars 2011

Weird Science drar hela natten för att studera, hamnar dummare

Intressanta nyheter på webbadressen:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/tqp-ROS7vPU/weird-science-pulls-an-all-nighter-to-study-ends-up-dumber.ars:

När du har dåligt med sömn, alla ser det bra: jag får lite cranky när jag inte får en tillräcklig mängd sömn, men jag har sett människor som får lite vimmelkantig istället. Den sistnämnda reaktion är tydligen normen . Efter en släng av sömnbrist, visar en resa till MR att patienter tenderar att ha ett överaktivt belöningssystem, vilket gör dem mer benägna att döma känslomässiga stimuli så trevlig jämfört med kontrollpersoner. Risken här är att någon försöker ta ett beslut efter att dra hela natten kommer att vara benägna att man antar allt kommer att fungera bra.

"Baserat på dessa bevis, skulle jag vara berörd av en akutmottagning läkare som har varit upp i 20 timmar i sträck vilket gör rationella beslut om min hälsa, säger tidningens författare. Jag skulle heller inte nödvändigtvis lita på av sömnbrist att ta ett viktigt prov.

NFL uppdateringar våldsamt upprörd: Detta är en ganska konstig studie : samla alla rapporter om våld i hemmet kring tiden för en fotbollsmatch och korrelerar inte bara med det slutliga resultatet men med Vegas odds på spelet. Målet var att se om oväntade förluster-förluster där oddsmakers förväntas en vinn-var mer benägna att vara associerade med post-spel våld. Jämfört med en vinst eller en förväntad förlust, de var. Enligt författarna var saker och ting ännu värre när hemmalaget fortfarande var i slutspel påstående eller spelade ett av sina traditionella konkurrenter.

Några av dessa effekter var ganska subtil, och några av de jämförelser gjordes mot dagar utan spel, så jag skulle inte nödvändigtvis förvänta oss att hålla upp i större studier. Ändå verkar de upprörda vs förväntade förlusten jämförelse ganska fast.

Läs resten av artikeln ...

Läs kommentarer på denna post


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar