söndag 31 juli 2011

En miljard dollar är inte cool. Du vet vad Cool? Grundläggande mänsklig anständighet

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/3GEDIJI2svY/:

"Business", utropade spöket, vred sina händer igen. "Mänskligheten var min affär. Den gemensamma välfärden var min verksamhet, välgörenhet, barmhärtighet, tålamod och välvilja var alla mina affärer. Den mellanhavanden av mina handeln var utan en droppe vatten i den omfattande hav av mina affärer '"- A Christmas Carol, Charles Dickens

Jag vet, jag vet. Jag är gammal. Värre än så, jag är nostalgisk. Under de senaste månaderna har jag skrivit om min kärlek till pennor och traditionella förlag , och böcker papper och handskrivna brev , och levande teater , och downtown Las Vegas . De som följer mig på Twitter kommer att ha läst om min entusiasm för New York Times korsord, och hotell skrivpapper, och umgås med vänner sans mobiltelefoner.

Det är gulligt att vara den token Luddite på TechCrunch - men det är också enormt oärligt. Jag skriver det här på Twitter, och på en mycket populär teknik blogg. Du kan klippa ironiska med en kniv.

Sanningen är, jag älskar teknik. Det är sällsynt att jag avvisa eller nedvärdera en ny gadget, app eller företag utan att prova det minst en gång, och jag verkligen tror att - om balans - den mer tekniskt avancerade vi blir som ett samhälle, desto bättre blir världen.

Och ändå allt jag undrar om, till förmån för mänskligheten, kan det inte vara en dålig sak om jordbävningen kommer och tips alla web 2,0 i havet.

Jag borde kanske förklara.

Internet - särskilt "Web 2.0", med dess samhällen och taggning och återförenas och friending och smak - skulle civilisera oss alla. Tanken var att genom att ansluta hela världen genom en rad olika sociala nätverk och publik källkod-normer för beteende (från rykte poäng på eBay för att Yelp recensioner för hund vandrare) - skulle folk drivas till större empati för, och ansvar mot andra mannen. När Randi Zuckerberg satt på scenen på DLD '08 och berättade historien om de palestinska och israeliska barn som har förts samman genom sitt gemensamma medlemskap i en Facebook-grupp om fotboll, kasta vi alla en tår Web 2.0 fungerar. - Det är verkligen fungerar!

I början verkade företagarna bakom dessa tjänster verkligen tro det evangelium som de predikade. Alla som har träffat Craig Newmark kommer att vittna om att han lever och andas kundservice - vrida ner förvärv erbjudanden och bekymrar dig över hur hans självbetitlade lista kan hjälpa ansluta samhällen på ett sätt som berikar samhället. När de uppfann Google, Larry Page och Sergey Brin verkligen drömmer om att göra världens data enklare att komma åt. Jimmy Wales, för alla hans fixering med personliga kändis, verkligen brinner för ett fritt och öppet uppslagsverk, och har vänt ner en stor mängd personlig vinning för att förverkliga den drömmen.

Till en början verkade Web 2.0 som en perfekt tvåvägskommunikation. Brilliant entreprenörer som verkligen ville förändra världen byggt tjänster som vi alla ville använda. De blev rika, och våra liv blev bättre ansluten. Vi var alla i det tillsammans.

Fast forward bara en handfull år, dock, och något har gått väldigt, väldigt fel med det särskilda sociala kontrakt. Vi användare har hållit vår del av avtalet - plikttroget taggning våra vänner i konstgjord-åldern foton och checkar in på barer, och skriva recensioner av restauranger. Vi har avslutat vår tidning abonnemang och istället spenderar våra dagar att klicka på bildspel om "kändisar som ser ut som deras katter" eller tvångsmässigt spåra trender ämnen på Twitter. Vi har köper stoppas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar