söndag 31 juli 2011

Låt dig inte luras av fåfänga Metrics

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/tI0-sU9vLs8/:

Startups älskar att peka på stora tillväxt tal, och pressen älskar att publicera dem. Vi är lika skyldig som någon annan i detta avseende: en miljon nedladdningar, 10 miljoner registrerade användare, 200 miljoner tweets per dag. Dessa tillväxt mått kan ofta vara tecken på dragkraft (vilket är varför vi rapportera dem), men lika ofta är de inte. Det är viktigt att skilja mellan verkliga mått och vad Lean Startup gurun Eric Ries samtal fåfänga statistik.

Vanity mått är saker som registrerade användare, nedladdningar och rå sidvisningar. De är lätta att manipulera, och inte nödvändigtvis korrelerar med antalet som verkligen betyder något: aktiva användare, engagemang, kostnaden för att få nya kunder och i förlängningen intäkter och vinster. De senare är mer Värdefull statistik. Som första rundan Capitals Josh Kopelman nyligen råd om Hours Grundare Office , "Den verkliga data retention och upprepa användning." Startups som fokuserar på de verkliga mått kan göra sina produkter bättre och locka fler kunder och göra dem lyckligare.

Det är viktigt för startups att korrekt instrument de uppgifter som de banan så att de kan få grepp om den verkliga hälsan av deras verksamhet. Om de spårar bara fåfänga statistik, kan de få en falsk känsla av framgång. Bara för att en start kan producera ett diagram som är upp och till höger betyder inte att det har en stor verksamhet. En Apps kan ha miljontals nedladdningar men bara ett par hundra tusen aktiva användare, eller en freemium webbplats kan se exploderande trafiken tillväxt men knappt några konverteringar till betalande användare.

Många nystartade, naturligtvis, spår en uppsättning siffror internt och selektivt dela med en annan uppsättning fåfänga nummer externt med pressen. Det värsta är när startups försök att slå oss med rå tillväxt nummer (vi är upp 400%), men utan sammanhang (400% från vad, 1000 användare och 100 tusen?). Vi ber alltid för mer meningsfulla siffror, men de är inte alltid förestående.

Den fåfänga statistik inte är helt värdelös, bara låt dig inte luras av dem. Det finns sätt att tillbaka in reella tal från fåfänga statistik. VC Fred Wilson bloggade idag om hans 30/10/10 regeln : 30 procent av nedladdningar eller registrerade användare är aktiva en gång i månaden, 10 procent är aktiva en gång om dagen, och 10 procent av det dagliga användare kommer att det maximala antalet samtidiga användare . Dessa är de mönster han ser i sina portföljbolag och nystartade pitching honom.

Startups skulle vara bättre, men rapportering verkliga mätvärden från början. Vanity mätmetoder kan fånga upp till dem, speciellt om dessa siffror inte motsvarar de verkliga siffrorna. Facebook är ett bra exempel på ett företag som fokuserar på rätt nummer. Även i sin college-bara några dagar, skulle det talar alltid om dagliga aktiva användare (användare som kommer tillbaka varje dag) och hur snabbt det tog dem att ta över en viss campus. Om fler nystartade skulle mäta och dela rätt mått från början, skulle resten av oss fokusera på dem också.

Foto: Skye Självmord


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar