torsdag 7 juli 2011

Fråga Slashdot: Öppna patentlicenser?

Intressanta nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/wXS7ZYC7nOw/Ask-Slashdot-Open-Patent-Licenses:
felipe13 skriver "Vi arbetar på en ny bit kod som kommer att skyddas under en GPL-licens, detta är bra för själva koden, men hur är det vår" innovationer "? Finns det några" Öppna patentlicens "modeller liknar GPL eller Creative Commons? Vi har Google patentering höjdpunkt sökning händelser Facebook skydda ordet "bok" och Apple registrerar kroppsrörelser. Detta blir löjligt till en punkt. Nu patenttroll gör ett dödande också. Har öppet källkod har ett bra sätt att skydda sina innovationer och uppfinningar? Det finns några initiativ för att köpa patent och släppa dem till allmänheten eller åtminstone placera dem är ett skyddat område, men där skulle min mycket litet företag registrera ett nytt sätt att inkludera titlar i ett privat meddelande? Var kunde Drupal patent användningen av "hooks" för att låta utvecklare interagera med kärnan i ansökan? (Om de uppfann detta, jag är inte riktigt säker.) Jag vill inte vakna upp om 10 år och upptäcker att X stort företag patenterade min innovation och att jag nu faktiskt måste betala dem för det. " Det finns OpenPatents.org, det är Open Source Hardware and Design Alliance, det finns CERN: s nyligen uppdaterade Öppna Hårdvara licens, och det finns domänspecifika patent dela organisationer som Open Patent Alliance, vad mer finns där ute?

Läs mer om denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar