lördag 23 juli 2011

Jag önskar inte vara en mångfald kandidat

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/zTlpJkEXwjo/:

Redaktörens anmärkning: Gäst författare Bindu Reddy är VD för MyLikes , en word-of-mouth annonsnätverk finansieras av tidigare på Google .

När vi skulle höja vår ängel rundan hade jag ett telefonsamtal med en framstående Silicon Valley investerare som inte har tid att träffa mig ansikte mot ansikte men var intresserad av att investera i MyLikes eftersom jag var en kvinnlig entreprenör-alias "mångfald kandidat. "

Även om det är svårt att säga nej till pengar, särskilt när någon ger dig utan att ens lyssna på vad det är som du gör, kände jag mig förolämpad och olycklig. Jag kände att jag var kompetent nog att samla in pengar och bygga upp ett framgångsrikt företag oavsett mitt kön, inte på grund av det.

I rättvisans namn, denna ängel och många andra anhängare av kvinnor inom teknik har goda intentioner. Dock inser de inte att genom att kalla ut någons kön de gör systemet mindre meritokratisk.

Kommer från Indien, har jag ett personligt perspektiv på de oavsiktliga följderna av en sådan politik. Mitt alma mater (den Indian Institute of Technology ) är en mycket meritokratisk institution återtagande grundar sig på en helt objektiva kriterier: stack rangordning i en enda inträdesproven tas av studenter över hela landet.

Det finns dock ett undantag: ett visst antal platser är reserverade för studenter från kaster som har varit historiskt diskriminerade. Det hjälper i vissa fall genom att ge möjligheter till människor som verkligen kunde använda dem, men i de flesta fall är det helt enkelt inte fungerar. Det undergräver de riktigt bra människor som skulle ha antagits utan kvoter och orsakar en hel del osäkerhet och stress hos människor som inte har förmågan att klara sig i en mycket konkurrensutsatt miljö. Det finns också en hel del vrede och förbittring från andra som precis missade att få tillträde också.

Fot bakåt, på en mer grundläggande nivå, jag är inte riktigt säker på att vi bör oroa sig över bristen på kvinnor i tech något mer än att oroa om varför det inte finns fler kvinnliga lastbilsförare eller fler manliga sjuksköterskor.

Kvinnor och män är olika. Även i en perfekt värld, där kvinnor och män har frihet att välja vad de vill göra, utan några fördomar eller social partiskhet, kommer vi att fortsätta att ha manliga och kvinnliga yrken.

I grunden kommer folk dras mot yrken och yrken som de är bra på eller har en inneboende fördel på.

Som sagt, vi är fortfarande långt ifrån den perfekta världen. Kvinnor tenderar att få lägre lön än män även om de presterar lika bra och det kan inte förnekas att det fortfarande finns många fördomar mot kvinnor även i yrken som de sannolikt kommer att bli bättre på. Även om jag tror vi ska göra vad vi kan för att främja jämställdhet, tror jag inte förmånsbehandling eller ha mångfald kvotering är svaret.

Kvotering tenderar alltid att vara dåligt för alla berörda i det långa loppet, den kvinnliga kandidat som fick jobbet eftersom hon var kvinna, rekryteraren som kan ha kompromissat med en B-spelare och resten av teamet som alltid kommer hamnen tanken - "hon är där hon är, eftersom hon är en kvinna." Värst av allt den gör en riktig björntjänst till de kvinnor som helt enkelt är bättre på sina jobb.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar