lördag 23 juli 2011

Samsung-finansierad studie visar 3D-video orsakar extra ansträngda ögon, trötthet

Intressanta nyheter på url:http://feeds.arstechnica.com/~r/arstechnica/everything/~3/D64YmEtvkiI/3d-video-causes-extra-eye-strain-and-fatigue-study-finds.ars:

3D visar orsaka extra öga trötthet, enligt en studie publicerad av Journal of Vision idag som finansierades delvis av Samsungs FoU arm. En grupp forskare från University of Califonia, Berkeley fann att när försökspersonerna såg 3D-skärmar, rapporterade de mer ansträngda ögon och trötthet och mindre visioner tydlighet efteråt än när de såg 2D-video. Skillnaden mellan djup på skärmen och djupet i 3D-bilden orsakat mest problem, men forskarna fann också relationen mellan bilden djup och närhet av skärmen också spelade en roll i ansträngda ögon.

Tjugofyra deltagarna i studien visades 3D-och 2D-video på olika synavstånd, och sedan svarade på frågeformulär om sina ögontrötthet, nack-och ryggsmärtor, och vision klarhet. I videoklippen fick författarna varierande i fokus, vilket är ytan på skärmen och konvergens avståndet, som är där i bilden ögonen försöker fokusera på. För 2D-video, dessa punkter är alltid en och samma, men i 3D-video på konvergens avståndet varierar, och kan antingen vara djupare än ytan på skärmen eller framför den.

Deltagarna svarade att de upplevde mer ansträngda ögon och trötthet från videon med olika konvergens och fokal avstånd, en funktion i 3D som länge har tänkt att orsaka ansträngda ögon. Den självrapporterade skillnader mellan 3D och 2D var inte drastisk, men de var betydande.

En andra del av studien visade att trots att 3D var tröttande i allmänhet, hade deltagarna mer problem med avlägsna displayer som visar en bild med en konvergens avstånd djupare än skärmen och med nära skärmar som visar bilder poppar upp på skärmen.

Denna forskning är högst relevant för 3D-material formgivare, som kunde avgöra vad som nisch eller poppa ut av skärmen baserat på den förväntade betraktaren avstånd. Men det innebär i studien också att 3D-video som är mer bekvämt visas i en biosalong nödvändigtvis är mycket mer obehagligt att titta på när de visas i ett vardagsrum.

Tyvärr för Samsung, finansiella anhängare av studien och tillverkare av 3D-tv, verkar den forskning som visar att de är att skada ögonen på sina kunder.

Journal of Vision, 2011. DOI: 10.1167/11.8.11

Läs kommentarer till detta inlägg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar