lördag 23 juli 2011

Rethinking listor, grupper och cirklar

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/6XwmKBGDG9U/:

Redaktörens anmärkning: Yoav Shoham är professor i datavetenskap vid Stanford University och en av grundarna av Katango , som organiserar Facebook-vänner i grupper

Införandet nyligen av Google + har foder för mycket Google-versus-Facebook- diskussion. I centrum för diskussionen har varit cirklar del av Google + , som tillåter användare att ordna sina kontakter i meningsfulla kluster (till exempel "familj" och "arbete") och dela olika innehåll med olika kluster. Cirklar spela en roll som är nästan helt analog med Facebooks listor, som har funnits (om än något nedgrävda i Facebook UI) under en lång tid. Facebook naturligtvis också har begreppet grupper, skild från (och nyare än) listor. Här är några grundläggande iakttagelser om listor, grupper och cirklar som tycks ha varit slätade över i de olika aktuella artiklar.

  1. Denna senaste tidens diskussion har fokuserat på skillnaderna mellan Facebook och Google erbjudanden, men missar vad jag tycker är en mer grundläggande gemensam - och slående - funktionen. Båda uppmana användaren att skapa grupper / listor / cirklar manuellt. Detta fungerar bra för grupper med en liten och stabil medlemskap; familj, till exempel. Men det är en icke-lösning för stora och / eller vätska grupper.
  2. Om sex månader sedan gick jag genom utnyttjande av sortering min dåvarande-321 Facebook-vänner i listor. Det var olidlig. Det tog mig över en timme att göra en halvvägs anständiga jobb, och jag var inte kul att vara runt när jag var klar. Jag är nu upp till 388 vänner, du kunde inte betala mig för att gå igenom det träning igen. Facebook statistik bekräftar att jag inte är ensam (endast 5% av användarna har skapat listor, till exempel).
  3. Facebook har haft en kreativ lösning-switch från listor till grupper. Tanken var att medan bara du kan skapa och underhålla dina listor, är en grupp upprätthålls gemensamt av alla dess medlemmar. I en twist på det välkända diskussionsgruppen själv-prenumeration på Facebook grupper man behöver en inbjudan, enda existerande medlemmar kan lägga till nya medlemmar. (Båda listorna och grupper stöds fortfarande på Facebook, även om de flesta användare inte är medvetna om dessa subtiliteter.)
  4. Men det löser inte problemet. Grupper är inte listor. Mina listor definiera mig socialt , de är min sociala spegel. De är mina ensam och mig fan om jag låter dig röra vid dem. Jag bestämmer vem som är i min familj cirkel, min AI kohorter, min teknik-guru lista, mitt college-vänner kluster.
  5. Naturligtvis mina listor överlappning med din. Faktiskt en del är ganska darn liknande. Min frus familj listan har en 80% överlappning med mina. Detta kan vara förvirrande, särskilt när vi börjar använda dessa listor för att kommunicera. När min fru delar ett foto med sin familj listan och jag med min det kan vara svårt att avgöra de två listorna från varandra, både på grund namnen på listorna kan vara identiska ("Shoham familjen", säger, med ursäkter till Eliasaf varumärket) , och eftersom två personer är nästan identiska. Av denna anledning ser vi en naturlig dynamik där människor med ganska likartade listor tenderar över tiden för att "standardisera" på samma lista. Ett informellt tumregel jag använder - inte verifierad på något sätt - är att listorna går samman om deras överlappning är 75% eller högre.
  6. Detta innebär inte att grupper inte är viktiga. Detta gäller särskilt när det finns en objektivt definierad medlemskap kriterium. Medlemskap i "Stanford klass av '02" är inte en fråga om smak eller åsikt, du antingen var där eller inte (jag undviker subtila frågor såsom menar vi att du tog examen '02 eller startade '99). Denna grupp kan (eller inte)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar