tisdag 2 augusti 2011

Fråga Slashdot: Använda kod med ett utgånget patent?

Intressanta nyheter på url:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/zWTtG2QLffg/Ask-Slashdot-Using-Code-With-an-Expired-Patent:
kruhft skriver "jag nyligen gjorde en del forskning om genetisk programmering och fann ett bibliotek via ett blogginlägg som ser ut att vara användbara. Efter att ha tittat över koden och licensen, fann jag att detta var den första bit kod jag hade sett som var skyddad av ett patent, utfärdat den 19 juni 1990. Jag läste att patent i 20 år, vilket innebär att patent som denna kod refererar till har gått ut. Finns det något sätt för mig att vara säker på att med hjälp av denna kod är säkra från något patent troll attacker om jag väljer att använda det? Skulle skriva koden hålla mig från att bryta mot några andra patent som författaren kan ha för användningen av sådan algoritm? Har koden passera in i public domain efter att patentet gått ut? " Observera att Chrome-användare: länken ovan ("ett bibliotek") fungerar för mig i Firefox, men inte i Chrome på Linux, står för mig.

Läs mer om denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar