tisdag 2 augusti 2011

Linkbait, innehåll Farming och annons: Välkommen till nya medier (Circa 1842)

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/Up-1ueyugwQ/:

Jag är mitt i att läsa Michael Slater s biografi om Charles Dickens , och det är bra (om lite fjäskande).

Med tanke på att jag växte upp bara några miles från Medway staden där Dickens tillbringade sin barndom, det är ganska pinsamt hur lite jag visste om det 19th århundradet största brittiska författare. Och med tanke på min besatthet av upphovsrättslagen, är det lika skamligt att fram till läsning Slater bok, visste jag inget om hans kampanj för en internationell fördrag om upphovsrätt.

Kampanjen var välmenande, men i grunden egennyttiga: Dickens höll brittiska upphovsrätt av hans berömda verk - som Pickwick Papers och Oliver Twist - men i USA (där Dickens var också enormt populär) var förläggare gratis att stjäla sitt arbete och tecken och publicera dem i böcker, tidningar och tidskrifter utan att betala royalties.

År 1842 tog 30-årige Dickens sin första resa till USA för att forskningen en bok om den tidigare brittiska kolonin (spoiler: som en världsberömd förkämpe för mänskliga rättigheter, han var inte enormt imponerad av slaveri). Stunder där, tog han tillfället i akt att föreläsa amerikaner, och den amerikanska pressen, om vikten av internationell upphovsrätt. Med dagens krav av samma press att journalister ska få betalt för sitt arbete, att inte nämna deras bräkande över innehåll gårdar aggregera deras egenskaper, skulle du tro att amerikanska tidningar skulle ha slutit upp för sin sak.

Inte riktigt.

Efter att ha hört Dickens föreläsning om upphovsrätt insisterade Hartford Times att "vi vill inte ha råd i denna fråga, och det kommer att vara bättre för herr Dickens om han avstår från att införa [det] nedan kallad" medan Boston Morning Post rekommenderas: "Du måste släppa det, Charlie, eller du kommer att bli serverade, det doftar av butiken - rang ".

Några veckor senare hade de anti-Dickens känsla i pressen blev personlig. Den (Philadelphia) tidsandan satte annonsen till ad hominem genom att notera av Dickens att "hans ganska gulnade tänder uppenbarat att han inte åberopa Teaberry Tooth Wash" Intressant att samma Teaberry Tooth Tvätta var en uppskattad annonsör i Spirit of the Times.

Få människor som skriver om teknik har mer kärlek till gamla skolan tidningar än mig, och det har varit några fler högljudda förespråkarna om vikten av upphovsrätt i den digitala tidsåldern. Men nästa gång jag hör tidningsutgivare klaga över hur Internet dödar sin verksamhet, kommer jag att minnas, med ett leende, som för 170 år sedan den spirande tidningsbranschen såg inget fel med att aggregera arbete framgångsrika författare utan betalning, medan skrivande läsare-bete artiklar med det enda syftet att bädda in annonser.

Eller annorlunda uttryckt: 170 år sedan var amerikanska tidningar AOL.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar