lördag 10 september 2011

Arbetet som VD på A 200 Person Företag

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/syM18nKAlPM/:
seth-sternberg

Denna gäst post skrevs av Seth Sternberg, VD och medgrundare av Meebo . Hans sista gäst post handlade om jobbet av en pre-launch start VD. I den här, diskuterar han hur det jobbet förändras när företaget växer till 200 personer.

Arbetet som VD på en 200 personer företaget är ganska annorlunda än det liv jag hade sex år sedan, strax innan Meebo lanserats. Det är mycket mindre om vad jag gör och mycket mer om hur jag aktivera andra. I dagens värld, om du zoomar ut till en mycket makronivå uppfattning finns det tre saker jag gör. 1. Strategin. 2. Människor. 3. Resursfördelning.

Strategi

Du kan alltid höra att en del av en VD: s uppgift är att komma med "strategin". Men vad betyder det egentligen? I min värld är det lyssna, syntetisera och kommunicera.

Lyssna innebär att lyssna på alla. Bloggar, dina anställda, press, andra entreprenörer, riskkapitalister, kunder och användare, alla som kan ha en intressant eller informativ synpunkt på vad ditt företag gör. Svänger ihop, de valkretsar bilda din marknad.

Syntetisera som innebär att alla de saker du har lyssnat på, tyda signaler (10% av den) från buller (90% av det), och justera kursen bygger på nya synvinklar och ny information. Det är sällsynt att du kommer att samla in exakta strategi du bör följa från signalen, men sätta ihop och använda din egen hemliga sås och du har din vinnare.

Och slutligen du kommunicerar det nybildade strategi (i den mån du har bestämt dig för att justera kursen) till marknaden - samma personer som du har lyssnat på. Vid slutet av dagen, du är ditt företags främsta säljare. För investerare, press, rekryterar, kunder och användare. Du måste övertyga alla dessa personer som du har lyssnat på att du hört dem, internaliserade du allt, och du kom upp med den vinnande strategin.

Tillsammans kallar jag dessa tre stycken Strategin tratt. Du lyssnar, du syntetisera och kommunicera och då kan du börja om igen, lyssna på den feedback när du har meddelats.

Människor

Så många saker händer varje dag att det blir mycket svårt att hålla koll på allt. I själva verket kan du verkligen inte. Snarare förlitar dig på ditt team för att verkligen äga delar av den totala pussel som de ansvarar för. Detta kräver massor av saker, topp bland dem är förtroende.

Först måste du se till att du har rätt folk på rätt positioner. Förutom att deras kompetens (både hårda och mjuka) är rätt för rollen, måste du se till att de fortsätter att skala in i den roll som det oundvikligen blir mer komplex med tillväxten av företaget. Någon som var bra på att 100 personer kan slå en vägg på 160 personer.

För det andra måste du se till att dessa personer har befogenhet att driva delar av showen. Mycket av detta inflytande kommer genom information, som naturligtvis måste kommuniceras på något sätt. Counterintuitive som det kan verka, så att kommunikationen linjer är mycket hög bandbredd inom företaget är en av de bästa saker du kan göra för att ge människor. Tja ... det, och inte vara en micromanager.

Tredje måste du se till att du tydligt har kommunicerat uppdraget att dina föräldrar. Om ditt ledarteam inte förstår uppdraget eller strategi, då inte heller kommer deras respektive lag. Titta på hur snabbt utvecklingen kommer att stanna av utan en klart uttalad strategi på plats, blir det inte vacker.

Fjärde, du är ditt företags främsta rekryterare. Om någon av våra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar