torsdag 18 november 2010

Sciencey Heroes för små barn?

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/p8fitfsXKno/story01.htm:
En anonym läsare skriver "missnöjd med att alla hans vänner har hjältar han vet ingenting om (de har alla valt hockeyspelare - faktiskt en hockeyspelare, Sidney Crosby), frågade min åtta-årige son mig om jag skulle hitta honom en "cool hjälte." När den trycks in för att definiera "cool", säger han mycket allvar gav mig den här listan över godtagbara yrken: "Astronauterna, upptäcktsresande, dykare, forskare och piloter." En andra och endast något mindre värda grupp av yrken ingår "uppfinnare, meteorologer och formgivare flygplan." För att vara berättigad till hjälte, måste en individuell vara (1) åstadkommit i ett av dessa områden, (2) rimligen unga (det smärtar mig att meddela att Dottie Metcalf-Lindenburger, NASA: s yngste astronaut och nu bara 31, knappt gör snittet ), och kritiskt till min naiva sons sätt att tänka, (3) respekteras av tredje klassare i landet. ignorera det sista kriteriet, eller inte, vad hjältar skulle du föreslå från vetenskaperna som människor vars liv och prestationer skulle vara tvingande till en åtta -åriga sinne? "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar