torsdag 27 januari 2011

The Rise and Fall of Graphic Äventyrsspel

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/2RLMY0hrSMk/The-Rise-and-Fall-of-Graphic-Adventure-Games:
Förmåga att greppa Tummen blogg har en detaljerad retrospektiv på nästan tre årtionden av historia i den grafiska genren. Även denna typ av spel har minskat från förmån under den senaste tiden gjort många klassiska titlar outplånliga märken på minnen och preferenser en hel generation spelare. Om du spelat tv-spel under 80-talet och 90-talet, kommer du förmodligen se något du känner igen. Citera: "I sin ibland-turbulent trettio-åriga historia har den grafiska-genren driven av ny teknik, ridit på både krön och tråg av grafik och ljud vågor, rörde vid livet för miljontals människor, och formade uppgång ( och i vissa fall, falla) för flera stora namn människor och företag i spelbranschen. Det är en genre som ofta har hållits tillbaka av sin egen ö, som lider av en ovilja att anpassa sig till förändrade marknadsvillkor eller att ytterligare skjuta gränserna för interaktivitet. Äventyr gjorde säkert dessa saker, men insatserna för att verkligen förnya verkade topp i mitten av 90-talet, innan snabbt fallande off-med endast ett fåtal undantag. förbättra öden utvecklare äventyrsspel under de senaste åren kan i åtminstone delvis bero på deras ansträngningar för innovation-Telltale med episodiska strukturen, Quantic Dream med ett nytt styrsystem (på gott och ont) och japanska utvecklare som Cing med Nintendo DS-titlar som introducerar element från visuella romaner.

Läs mer i denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar