måndag 21 mars 2011

Spelutvecklare vill DirectX att "försvinna", säger AMD människa

Intressanta nyheter på webbadressen:http://www.engadget.com/2011/03/21/game-develops-want-directx-to-go-away-says-amd-man/:
Som en pesky videospel skurk som bara inte kommer att försvinna, Microsofts DirectX har varit en stöttepelare i mainstream PC-spel ganska mycket sedan starten. Dess existens har inte varit utan sina spänningar, dock med betydande grafik gurun John Carmack av id Software ignorera den till förmån för OpenGL - tills förra veckan då han äntligen insett att Direct3D hade vuxit ifrån sitt plattformsoberoende alternativ och nu var den bästa API för PC-spel utveckling. Det är allt gott och väl, men gott om vilt devs, säger Richard Huddy, chef för AMD: s Developer Relations team, vill inte ha några API alls. Huddy påpekar tyvärr uppenbara faktum att moderna grafikkort kan ganska mycket stampade någon konsol hårdvara i smutsen i en rak kamp och ändå misslyckas med att visa den fulla omfattningen av deras överlägsenhet i själva spelet grafik. Han skulle föredra att se utvecklare ges direkt på låg nivå tillgång till hårdvaran, så att de kan maximera sina egna talanger och verkligen driva saker framåt. Naturligtvis är det fina i DirectX som det är en standard som alla Windows speldesigner kan koden till, vilket leder till förutsägbar och mer allmänt kompatibel (om det inte nödvändigtvis spektakulära) resultat. Mer information om hur framtidens arta sig, slå på länkarna nedan.

Spelutvecklare vill DirectX att "försvinna", säger AMD människan ursprungligen visades på Engadget på måndag, 21 Mar 2011 04:59:00 EDT. Se våra villkor för användning av foder .

Permalink | källa Bit-tech | Tipsa | Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar