fredag 8 juli 2011

The Huffington Post UK: mästerstycke eller felsteg?

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/Rfj1CiE96zo/:

För några veckor sedan landade ett intressant förslag i min inkorg: skulle jag vara intresserad av att bidra till politiska delen av snart kommer att lanseras Huffington Post UK ?

För att vara tydlig när jag säger påståendet var intressant, jag menar inte att jag var intresserad av att acceptera det: som en allmän regel, jag försöker bara skriva gratis när jag har något att främja . Jag menar, jag var intresserad av att höra att Arianna Huffington och AOL var villiga att direkt tid och resurser på att lansera HuffPost Sverige: ett projekt som, om du tror att några brittiska medier kritiker , är så tydligt dömt att misslyckas.

Du behöver inte mig för att berätta att Huffington Post USA [Disclosure: HuffPost ägs av AOL som äger TechCrunch, som bla bla bla] har blivit en enorm succé. Med sin blandning av partisan editorialising och kändis tvål-boxning, förutsatt att det en motvikt till instängdhet och balans av mycket av den amerikanska nyhetsmedia. Samtidigt, tack vare en miljard bildspel av katter som lider garderob fel, lyckades det att generera tillräckligt med annonspengar att anställa ett team av heltid reportrar för att täcka riktiga nyheter, och därmed positionera sig som en semi-trovärdig konkurrent till traditionella tidningar.

Och ändå, för alla HuffPost är obestridlig framgång i USA, är det svårt att se hur en dedikerad UK upplagan kan göra ens i närheten också - och inte bara därför att Storbritannien har knappt en femtedel av befolkningen i USA (Kalifornien och Texas kombinerade erbjudandet fler potentiella läsare än hela Storbritannien).

För en sak, som Toby Young hävdar i Telegraph , Storbritannien läsare är mindre intresserade än sina amerikanska kusiner i vad kändisar tycker om världen. Artiklar som Rob Low klagar på " Hushållens sveket "av hans tidigare hushållerska är en verklig trafik förare i USA, i Storbritannien de skulle mötas med tjut av likgiltighet.

Men naturligtvis, kändisar utgör en mycket liten andel av HuffPost roster av bidragsgivare. För varje Hollywood skådespelare, har sajten ett hundra vänsterpolitiker med röster för att vinna, tusen författare med böcker för att främja och en miljon professionella skribenter med yxor för att mala - säkerligen de ska hålla hög kvalitet på innehållet rinner? Kanske - men även där HuffPost Storbritannien har ett problem, i form av Guardian s mycket trafikerade, vänstersympatiserande blogg plattformen Är Kommentar gratis (CIF). Uppkallad efter det mantra av tidningens tidigare ägare och redaktör, CP Scott ("Kommentar är gratis men fakta är heliga"), har CIF redan en imponerande lista av hög profil bidragsgivare opining om allt från det senaste valet i Turkiet för att den känslomässiga djupet av en ko .

Mer imponerande ändå är det faktum att CIF betalar många av dess medarbetare (inklusive, ibland mig ) för sitt arbete, med priser svävar runt £ 90 (140 $) för en 800 ord kolumn. Det är inte mycket, men det är oändligheten gånger mer än HuffPost Storbritannien erbjuder. I USA har Arianna Huffington kunna använda sin stora personliga inflytande (och magnetism) för att förföra uppmärksammade deltagare att hjälpa till att få hennes webbplats igång. Sedan dess har

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar