fredag 1 juli 2011

Zynga Och Facebook: Be att de inte förändrar Den Deal Eventuella ytterligare

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/C6uXOvTPmus/:

Minuter sedan, in socialt spelande jätte Zynga sin mycket efterlängtade S1, börjar vägen till en börsintroduktion där det är som vill höja med $ 1 miljard. Vi är för närvarande kamma igenom dokumentet, som innehåller några av företagets viktigaste statistik och ekonomi för första gången. Och det finns en tydlig trend: ordet "Facebook" visas i dokumentet några 204 gånger (Google klockor in på 10).

Skälen till detta borde vara uppenbart för någon som har spårat Zynga väg till framgång: Företaget är bunden till höften till Facebook-plattformen. Det bygger på Facebooks virala kanaler som nyhetsflöde och meddelanden, för att hjälpa sina spel växa. Det är beroende på Facebook krediter för monetarisering (Facebook nu tvingar alla spel att använda tillgodohavanden). Och det är under förutsättning att de ändringar Facebook gör för sitt uppdrag tjänst eller tweaks den gör det sätt applikationer kan interagera med användare. Med andra ord är Zynga varnar investerare att om Facebook ändrar villkoren för deras förhållande kommer de att lida.

Men det finns en möjlig hake: ett tillägg som upprepade gånger hänvisas till hela S-1 som garanterar en 70/30 fördelning mellan Zynga och Facebook för produkter köpta använda Facebook krediter. Det faktum att ett avtal finns är ingen nyhet - Zynga och Facebook meddelade att de skulle förfalskat en förra året efter Zynga hotade med att lämna plattformen. Men villkoren för deras del har varit ett mysterium. Och det verkar som de fortfarande är.

Här är det avsnitt som går i de flesta detaljer om de finansiella villkoren i avtalet:

Facebook Krediter är Facebooks egen virtuell valuta att Facebook säljer för användning på Facebook-plattformen. Enligt villkoren i vårt avtal, ställer Facebook priset våra spelare att betala för Facebook Krediter och samlar in pengar från försäljningen av Facebook Credits. Facebook aktuella angivna nominella värdet på Facebook Credit är $ 0.10. För varje Facebook Credit köps av våra spelare och lösas in i våra spel, uppdrag Facebook för oss $ 0,07, vilket är det belopp vi känner igen som intäkt. Vi inser intäkter med avdrag för de belopp som hålls inne av Facebook eftersom vi inte ställa prissättningen på Facebook Credits säljs till våra spelare.

Det är ganska enkelt (alla utvecklare är för närvarande erbjuds 70/30 cut), men S-1 anspelar på några andra aspekter av affären som inte beskrivs i S-1 - nämligen att det verkar under modifierad ordalag och med villkor till andra utvecklare (betoning min).

Under 2010 ingick vi ett tillägg med Facebook om att ändrade Facebook: s standard och villkor för spelutvecklare som de tillämpas på oss och som styr marknadsföring, distribution och drift av våra spel på Facebook. I juli 2010 började vi att migrera till Facebook krediter, och i april 2011 hade vi flyttat alla våra spel på Facebook för att Facebook Credits.

Oavsett dessa justerade villkor, de uppenbarligen inte förnekar inte Zynga nuvarande beroende av Facebook.

Alla S-1: s ekonomi redovisas efter första avdrag Facebooks 30% minskning är relevant, men det ser inte ut som Zynga bryter ut hur mycket av deras intäkter genereras genom Facebook, som är nästan säkert en stor majoritet. Jag är säker investerare kommer att vara nyfiken på det - och jag skulle också gärna veta precis vilken typ av fördelarna med tillägget ger Zynga gentemot sina konkurrenter. Eftersom på Facebook, till och med funktioner som låter mindre, liksom tillgång till vissa anmälan kanaler kan göra hela skillnaden i att hjälpa ett spel upphov till enorma popularitet.

Naturligtvis är Zynga inte precis utan hävstång. Den affärssegment

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar