lördag 3 september 2011

Call Of Duty är $ 50 per år härolder Prenumerationstjänst en dyr Framtiden för spel

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/wzL3b7yIGPY/:
elite_space

Världens största spelet franchise har blivit företag åt sig själva. World of Warcraft stödjer en stor gloria industri guld jordbruk och marknader grått. Farmville och dess likar har vänt microtransactions till miljoner. Lagen utveckla individuella spel som Assassin 's Creed eller Gears of War är större än många hela företag. Så det är inte förvånande att insatserna fortsätta bli höjas.

Call of Duty är bland de mest populära spelen i världen, och även sälja miljontals exemplar av spelet på $ 40-60 är en riktig inkomstkälla är Activision hoppas att deras nya Call of Duty Elite tjänsten kommer att leda till återkommande intäkter och samla fanbase. Men kommer att fanbase acceptera en årlig $ 50 avgift på toppen av själva spelet?

En del av Elite tjänster kommer att finnas tillgänglig för gratis, såsom mobila apps, stat och analys, och officiella klan skapande. Men den betalda delen av Elite har just detaljerad , och vad det innebär om de nya spel så är det lika spännande och nedslående.

Den primära dra blir nytt innehåll i form av kartor, lägen, och förmodligen vapen och dekorationer karaktär. Det blir också dagliga referee-turneringar med priser som iPads. Activision beskrev ett "nio månader DLC säsongen" med ca 20 bitar av innehåll - en hel del av någon standard, och kanske mer än till och med CoD fans är villiga att magen. Många utvecklare har redan anklagats för att sälja halva spelet vid lanseringen och dela ut resten under nästa år eller så, och även om den inramade spelet kommer sannolikt att vara nog för många, är betoningen på efter-köp plågsamma.

Så långt är allt förutsägbart, men de större konsekvenserna är mer intressant. Valve har talat om "spel som tjänster", men deras uppfattning om DLC är något mindre pengar röjning än Activisions. Den Team Fortress 2 gemenskap och dussintals tillägg de har gjort är inte ett exempel alla kan följa, men du är inte troligt att hitta ett mer nöjda gaming community i världen. Denna idé av Activisions sätter CoD praktiskt inom Second Life eller suppleant spel verkligheten än något annat. Folk är redan mycket allvarliga om sin "karriär" i online-spel, men den sociala integrationen vi ser (som Battlefield 3: s Battlelog, ovan), ökad grad av integration med andra plattformar, och den enorma ökningen av pengar inblandade gör detta nästa generation av "stora" matcher ganska allvarligt.

Det är lite som TV lägga premium-kanaler som Showtime och HBO tillbaka i dag. Du sorts måste satsa på den, och samhället skapas är parallell med mer vardagliga ett omgivande nätverk, men betydligt mer specialiserad. Men det kan bara vara så många Showtimes, särskilt om valutan i handeln tid. Någon med pengar har råd att köpa alla premium-kanaler, men med Call of Duty, WoW, Halo och så vidare alla expandera till att bli hela världar att leva i, kan en spelare bara göra så mycket. Denna trend kommer att fortsätta, eftersom det finns en jävla massa pengar i det.

Kommer vi sluta se "vanliga" spel som bara säljer för $ 50 och då är det? Något måste ge när företag som Valve och Activision har råd att ge mer för pengarna (om de kan utvinna mer från dig senare). Ökningen av billiga nedladdningsbara spel på XBLA och PSN verkar erbjuda en medelväg. Jag förväntar sätt mer titlar mellan $ 5 och $ 20, hits som Braid och Bastion som inte försöker bygga en plattform, just tel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar