söndag 25 september 2011

Klamrar sig fast Friktion: Några tankar om Facebooks f8

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/1WNDh8G4xdY/:
zuckerberg

Det har gått över 72 timmar sedan Facebook first debuterade en rad banbrytande nya funktioner på F8, vilket är hela tiden jag behöver för att förutsäga företagets långsiktiga utsikterna, hur kommer det att uppfinna webben och prissättning av dess ofrånkomliga börsintroduktionen.

Okej, kanske inte. Men det har gett mig lite tid att prova funktionerna ut, i motsats till att basera mina intryck av av Facebooks välskrivna Keynote-presentationer. Och medan många av dessa har uppenbarligen en stor potential i praktiken jag hitta dem att vara en blandad (eller, i vissa fall ett rent irriterande) väska.

Sociala Overlubrication

En av de stora tillkännagivanden på F8 fanns något som hette friktionsfria delning. Här är kontentan: Facebook kommer att låta tredje parts webbplatser och applikationer integrera vad som är effektivt ett fördelningssystem brandslang. Slå på den, och allt du gör i App får delas med dina Facebook-vänner.

Som Facebook VD Mark Zuckerberg förklarade under sin keynote, är tanken att många människor inte delar lika ofta som de skulle kunna vara, eftersom det finns friktion arbetar med att klicka på alla dessa "Share" dialoger. Därav uttrycket friktionsfria delning: du besöker en webbplats eller app, aktivera delning gång och du är klar. Allt du gör från denna app blir automatiskt delas, och du kan alltid stänga av det om du beslutar dig för att behålla din aktivitet privat. Ganska fiffiga, eller hur?

Min oro med denna nya, friktionsfri delar, är att det faktiskt inte bli av med friktion alls - det bara flyttar den. Var innan jag skulle få utöva någon ansträngning (om än en minimal mängd) för att uttryckligen delar ett visst innehåll, med denna nya ansträngning dela jag ska handskas med en gnagande känsla i bakhuvudet undrar om jag verkligen vill artikeln jag bara klickade på för att delas med vänner. Jag tror att ordet för det är stress, eller kanske ångest. Som kvalificerar som former av friktion i min bok.

Med andra ord, med gamla skolan att dela, är den enda verkliga potentiella nackdelen att jag glömmer att dela något som mina vänner kan finna intressant. Big whoop. Med denna nya smorda, dela, kunde en mental förfalla vind med min delning något otympliga med mina vänner. Som, beroende på vilka dina Facebook-vänner "är och ditt yrke, kan faktiskt fråga.

Visst, finns det kommer att bli applikationer och webbplatser som människor är villiga att fritt aktie från utan att tveka - du skulle vara hårt pressade att hitta många berättelser över på The Economist som du skulle vara pinsamt om delning (varför ja, jag tillbringade eftermiddagen läste om argentinska handelsrestriktioner). Men det finns gott om vanliga webbplatser som drivs nyheter på ämnen som du kanske inte vill syndikeras till din chef eller familjemedlemmar. Saker som drog legalisering. Eller kön (ack!). Eller Jersey Shore. Vilket innebär en annan privatliv motreaktion kan vara runt hörnet.

Jag vet, jag vet - pressen (inklusive mig) har gråtit illaluktande över Facebook privatliv-strippa har många gånger förr, och den stora majoriteten av användarna har visat gång på gång att de bara inte bryr sig. Men jag attribut som mer till dem är ambivalent än vad jag gör till Facebook veta vad tycker användarna socialt acceptabelt. Kanske detta är den tid de har gått över gränsen, kanske är det inte - hur som helst, vi kommer att se en hel del nyheter artiklar om friktionsfria dela och förmodligen några brev från kongressen.

Om inte annat, jag slår vad om varningssignaler på "Acceptera" dialogrutan för den här funktionen får mycket mer framträdande under de närmaste månaderna. Kolla in rutan nedan - de är inte direkt gå ut i deras sätt att påpeka att detta är Shari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar