söndag 25 september 2011

Startup Japan: En Silicon Valley entreprenör besök Onlab, en ung japansk Incubator

Intressanta nyheter på url:http://feedproxy.google.com/~r/Techcrunch/~3/kCbXrAy-LNY/:
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Redaktörens anmärkning: Detta är en gäst post av Brenden Mulligan, entreprenör och skapare av Onesheet , som för närvarande reser runt i startups världen mötet med sin fru och IDEO designern Elle Luna . Du kan följa honom på Twitter här: @ bmull .

Innan han kom till Japan, frågade vi alla som vi kände för råd om hur du ansluter med start samhället i Tokyo. Varje rekommendation pekade på exakt samma ställe: öppna nät Lab.

Öppna Nätverks-Lab ("Onlab") är en japansk start inkubator i samma anda som Y Combinator eller TechStars. Inkubatorn ger startups med mentorskap, kontor, och en liten mängd kontanter i utbyte mot en bit av eget kapital. Denna modell är populär i USA, och ledande japanska internet företaget Digital Garage (investerare i Twitter, Path, och mer) ville prova det i Japan. Onlab är för närvarande inne på sitt andra verksamhetsår har inkuberas tre partier av startups. Även om det är ett ungt program, de gör redan en märkbar inverkan på den japanska start gemenskapen.

Vi tillbringade vår första timmen talade med Hironori (Hiro) Maeda , killen som ansvarar för kontrollen inkubatorn verksamhet. Hiro växte upp i Japan och deltog i en internationell skola innan vi går vidare för att studera datavetenskap vid Bucknell University. Efter college, lanserade han en start av sitt eget, och flera år senare ombads att återvända till Japan för att hjälpa till att bygga och driva Onlab som ett sätt att flytta den japanska entreprenöriella samhället framåt.

Men att utveckla detta samhälle har sina kulturella utmaningar. "Starta en start, där det finns mycket osäkerhet och olämplighet, passar inte en kultur där harmoni och stabilitet är starkt betonat," Hiro berättade. "Men en hel del yngre japanska inser att nationen själv är på osäkerhet. Sysselsättningsgraden för akademiker har nått den lägsta punkten i det senaste decenniet och den japanska jordbävningen har gjort människorna i hela nationen osäker om sin framtid. Osäkerheten och den ökande intresse för den framgång som Silicon Valley upplever har gjort fler yngre japanska ta större risker. "

Detta har lett till en ton av intresse för Onlab från både entreprenörer och allmänheten. Detta intresse kommer inte utan dess hinder, dock. Även om samhället är villiga att ta risker, säger Hiro det är bara inte riktigt redo att vara så transparenta som företagare i andra delar av världen.

"Entreprenörer i Japan inte har insett fördelarna med öppenhet och dela information. Folk är rädda för att dela idéer och erfarenheter - tänker att det är deras enda konkurrensfördel ", sade han.

I mer mogna start samhällen som Silicon Valley, entreprenörer dela sina krigshistorier på regelbunden basis. Och de döljer inte deras fel, utan istället omfamna dem och försöka hjälpa andra att undvika det. Hiro vet detta, och främja samma typ av kommunikation med sin nystartade: "Vi uppmuntrar företagare som misslyckats att gå vidare till nästa idé och hoppas att de kommer att se deras misslyckande som en erfarenhet de kan dra nytta av för sin nästa satsning."

Hiro kräver också sin nystartade att träffas minst en gång i veckan för att diskutera idéer som har fungerat, uppgifter som de fann utmanande, och punkter i de är utvecklingen där de är fastnar. Även om det inte nödvändigtvis naturligt, det fungerar. Hiro säger att dessa sessioner blir bättre och bättre och

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar