tisdag 31 maj 2011

Pensionärer i kö för att Hårt Fukushima

Intressanta nyheter på webbadressen:http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/Qjv5COLsBJ8/Senior-Citizens-Lining-Up-to-Tackle-Fukushima:
Vissa har jämfört dem med självmordsbombare, men mer än 200 äldre frivilliga som vill rensa upp i Fukushima kraftstationen säger att de bara håller på att praktiska. 72-årig pensionerad ingenjör Yasuteru Yamada säger:.. "Jag är 72 och i genomsnitt jag förmodligen har 13 till 15 år kvar att leva även om jag utsattes för strålning, kan cancer ta 20 eller 30 år eller längre för att utveckla Därför oss äldre har mindre chans att få cancer. " Hittills har regeringen är tveksam till att låta volontärer till kraftverket, men Yamada och de andra har utövat påtryckningar för att rätten till stöd i samband med sanering. Han säger:.. "I detta ögonblick kan jag säga att jag pratar med många viktiga statliga och Tepco människor, men jag är ledsen att jag inte kan säga mer för tillfället är på väg men det är en mycket, mycket känslig frågan politiskt. "

Läs mer i denna historia på Slashdot.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar