torsdag 25 november 2010

Coder Anklagar IBM för patentering hans arbete

Intressanta nyheter ses i http://rss.slashdot.org/~r/Slashdot/slashdot/~3/IdNaOww933k/story01.htm:
ttsiod skriver "Back in 2001, jag kodade HeapCheck, en GPL bibliotek för Windows (inspirerad av ElectricFence) som upptäcks ogiltig läs / skriv accesser på någon hög tilldelning vid körning -. vilket kraftigt hjälpa min debugging sessioner jag publicerade det på min sida, och fick ett fåtal användare som var vänlig nog att tacka mig - en serbisk programmerare även skickade mig 250 $ som tack (jag har fortfarande hans post) Efter några år, ingår Microsoft en liknande teknik i själva operativsystemet, ringer det. PageHeap. Jag hade mer eller mindre glömt dessa saker, eftersom de senaste 7 åren har jag kodar för UNIX / Linux, där valgrind ersatta Efence / dmalloc / etc. Döm om min förvåning när igår, googla efter referenser till min sida, Jag fick reda på att tekniken jag genomförts av runtime identifiera ogiltig heap åtkomster, har patenterats i USA, och att lägga sten på börda, även nämner min webbplats (via en icke-fungerande länk till en gammal version av min sida) ! i patentet referenser efter nödvändiga "WTFs" och "blodig helveten" Jag trodde det förtjänar (a) en Slashdotting, och (b) en uppsättning ärlig frågor: Vad ska jag göra om det här jag inte är amerikansk medborgare, men "uppfinnare" av denna teknik (se sina namn i toppen av patentet) har uppenbarligen lyckats i förbigående denna löjliga patent i USA. Om min kod inte räknas som prior art, Bruce Perens's Efence (som jag tydligt min kod var inspirerad från) är minst 12 år innan! Förslag / förbannelse patenttroll mycket välkommet. "

Läs mer i denna historia på Slashdot.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar